Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Sveriges Annonsörer rasar och branschpressen har noll koll

Återigen står vi där – att någon rasar och den som ska rapportera om det har noll koll. Det blir inga långsiktiga effekter om alla går omkring i sitt egna mörker. Vi måste göra något åt den här ohållbara situationen.

Visst har Sveriges Annonsörer rätt när de nu rasar över att kvällspressen inte längre använder tredjepartsplattformar för sina mätningar. Fast å andra sidan gör det just det med Ocast, plattformen där man kan redovisa vad man vill. Vad Sveriges Annonsörer vill är att alla ska redovisa sina mättal på KIA-index, systemet som samlar sajternas egna mätningar.

Historien har visat om och om igen att när det går dåligt i en bransch så lämnar man mätningarna åt sidan. Vem vill visa att det går sämre? Inte svenska sajter i alla fall. Problemet är inte egentligen mätningen utan vilka värden man väljer att redovisa. Här borde man hjälpa sajter som Expressen och Aftonbladet att visa siffror som är mer relevanta än de som finns idag.

Skillnaden mellan Ocast och KIA-index är att på Ocast kan man redovisa vad man vill och på KIA-index garanterar mätleverantören att mätningarna går rätt till. När KIA-index hade sina bästa dagar hjälpte alla sajter på listan till med att sanera, så att ingen fuskade.

På något konstigt sätt har vi idag hamnat i ett läge där fejkade siffror är numera mer vanliga än sanna.

När nu Dagens Media sätter sig framför tangenterna och ska rapportera om raseriet blir vinklingen helt fel. För det första tror Dagens Media att Sveriges Annonsörer tillhandahåller ett eget mätverktyg. Om man jobbat två minuter i branschen så vet man att så inte är fallet (läs ovan).

”Anders Ericson är noga med att poängtera att mätverktyget inte behöver vara just Kia-index,” står det i artikeln på Dagens Media. Om reportern och Anders har kommit överens om att just den meningen är sann har vi alla ett enormt problem, för ingen av dem har någon koll på verkligheten.

Vi befinner oss i ett katastrofläge där branschpressen svamlar utan att ha någon koll på hur mätningar går till. En branschorganisation som rasar utan att veta vad de faktiskt rasar om och alla där emellan som helt enkelt struntar i problemet och fortsätter att redovisa fejkade siffror på Ocast.

Jag tycker synd om annonsörerna som idag måste gissa sig till vem som har rätt. Men i slutändan handlar det ändå bara om klirr i kassan.

Önskar att alla kunde gå en kurs eller något i hur mätningar på internet faktiskt fungerar. Det är pinsamt hur låg nivå det är i branschen.  Det går inte att diskutera eller ta något till nästa steg när de som sitter vid bordet inte vet vad upp eller ned är för något. Pinsamt!

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

4 Kommentarer

Lite tragiskt att man inte lyckats städa upp i mätningarna efter alla dessa år som man lallat runt, men så saknas viljan även hos kiaindex som tillåtit felaktiga siffror förekomma utan att leverantörer tagits i örat eller att man synliggört felen. Vad gäller ocast så är en gissning lika bra som fakta.

Gör om, och gör rätt.

Svara

Ja det är lite lustigt att mediekanaler som skriker om fake news hos andra
inte tar sin egen verksamhet på större affärsmässigt allvar.
Till deras försvar så utsätter inte köparna Facebook eller Google för en svensk mätbransch standard så det silas mygg och sväljs elefanter. Det krävs mycket av vissa och inget av andra. Men visst är marknaden fortsatt kvar på en alldeles för låg nivå.
Möjligtvis känner de sig överkörda av Facebook och Google…därmed förlamade.

När det gäller den kommersiella delen, möjligtvis den som föreningen klagar på, så har ju annonsörerna de senaste 15 åren kört ”egna” annons servrar för att kontrollera och mäta sina kampanjer så ur det perspektivet är annonsmarknaden online väldigt transparent jämfört med många andra mediekanaler .

Men det är kul att föreningen tar i gällande onlinepressen för kanske det betyder att en omfördelning av annonsspenderingarna är under övervägande….. om inte så kan kanalerna fortsatt använda site mätningarna för internt PR bruk för att visa vem som är störst.

För till allas tröst, finns inte räckvidd och annonskontakter i annonsystemet så spelar inga andra fantasisiffror någon roll varken på ocast eller kiaindex

med vänlig hälsning
Patrik

Soliga hälsningar,

Svara

Ps… ett kort tilägg

Ramble On

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>