Keymetrics

Sveriges Annonsörer rasar och branschpressen har noll koll

STOCKHOLM 180920 Anders Ericson. Foto: Sören Andersson COPYRIGHT SÖREN ANDERSSON

Återigen står vi där – att någon rasar och den som ska rapportera om det har noll koll. Det blir inga långsiktiga effekter om alla går omkring i sitt egna mörker. Vi måste göra något åt den här ohållbara situationen.

Visst har Sveriges Annonsörer rätt när de nu rasar över att kvällspressen inte längre använder tredjepartsplattformar för sina mätningar. Fast å andra sidan gör det just det med Ocast, plattformen där man kan redovisa vad man vill. Vad Sveriges Annonsörer vill är att alla ska redovisa sina mättal på KIA-index, systemet som samlar sajternas egna mätningar.

Historien har visat om och om igen att när det går dåligt i en bransch så lämnar man mätningarna åt sidan. Vem vill visa att det går sämre? Inte svenska sajter i alla fall. Problemet är inte egentligen mätningen utan vilka värden man väljer att redovisa. Här borde man hjälpa sajter som Expressen och Aftonbladet att visa siffror som är mer relevanta än de som finns idag.

Skillnaden mellan Ocast och KIA-index är att på Ocast kan man redovisa vad man vill och på KIA-index garanterar mätleverantören att mätningarna går rätt till. När KIA-index hade sina bästa dagar hjälpte alla sajter på listan till med att sanera, så att ingen fuskade.

På något konstigt sätt har vi idag hamnat i ett läge där fejkade siffror är numera mer vanliga än sanna.

När nu Dagens Media sätter sig framför tangenterna och ska rapportera om raseriet blir vinklingen helt fel. För det första tror Dagens Media att Sveriges Annonsörer tillhandahåller ett eget mätverktyg. Om man jobbat två minuter i branschen så vet man att så inte är fallet (läs ovan).

”Anders Ericson är noga med att poängtera att mätverktyget inte behöver vara just Kia-index,” står det i artikeln på Dagens Media. Om reportern och Anders har kommit överens om att just den meningen är sann har vi alla ett enormt problem, för ingen av dem har någon koll på verkligheten.

Vi befinner oss i ett katastrofläge där branschpressen svamlar utan att ha någon koll på hur mätningar går till. En branschorganisation som rasar utan att veta vad de faktiskt rasar om och alla där emellan som helt enkelt struntar i problemet och fortsätter att redovisa fejkade siffror på Ocast.

Jag tycker synd om annonsörerna som idag måste gissa sig till vem som har rätt. Men i slutändan handlar det ändå bara om klirr i kassan.

Önskar att alla kunde gå en kurs eller något i hur mätningar på internet faktiskt fungerar. Det är pinsamt hur låg nivå det är i branschen.  Det går inte att diskutera eller ta något till nästa steg när de som sitter vid bordet inte vet vad upp eller ned är för något. Pinsamt!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
hand som visar en graf som stiger
SEO-strategier som ger resultat