Keymetrics

Här är de nio mest irriterande fraserna du kan skriva i ett jobbmejl

Etikett på arbetsplatsen kan vara ett knivigt ämne. Jobbmejl är inget undantag. Hur ofta är det okej att mejla? Hur bör man formulera sig? Enligt en undersökning från Adobe finns det en rad fraser som du gör klokt i att undvika för att inte irritera mottagaren.

I dag upptar mejlkorrespondens en stor del av mångas arbetstid. Enligt Adobes senaste rapport Consumer E-Mail Survey, som bygger på en undersökning bland 1000 kontorsanställda i USA, lägger amerikaner 17 procent mer tid på sin mejlinkorg jämfört med i fjol. Undersökningen visar även att 85 procent av de tillfrågade kollar sin inkorg redan innan de går till jobbet. En hel fjärdedel gör det innan de ens har klivit ur sängen.

Jobbmejl kan ibland vara förknippat med osäkerhet. Är det opassande att följa upp med ett andra mejl redan samma dag om ett svar uteblir? Hur ska ett mejl inledas och avslutas på bästa sätt? Av undersökningen framgår vilka fraser i jobbmejl som amerikanerna irriterar sig på mest. Här nedan följer, översatt till svenska, de nio mest irriterande fraserna enligt de tillfrågade:

”Jag vet inte om du sett mitt senaste mejl…”
”Angående mitt senaste mejl…”
”Angående vårt samtal…”
”Vet du något mer om detta?”
”Ursäkta att jag mejlar igen…”
”Vänligen meddela/återkom gällande…”
”Som jag skrev tidigare…”
”Som vi har pratat om…”
”Jag bifogar igen, för enkelhetens skull…”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Martina berättar hur du kan utmana gamla sanningar och ta fighten med giganter