Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Google Sök har släppt flera intressanta nyheter

Google Sök fyllde nyligen 20 år och det firades med en massa söknyheter som alla digitala marknadsförare bör ha koll på.

Vissa av nedan nyheter kommer att rullas ut närmaste tiden och andra handlar mer om riktningen som Google tar sin Sök.

Det genomgående temat är artificiell intelligens (AI). Google Sök förutspår mycket av det du vill göra och försöker med den informationen anpassa upplevelsen och resultatet. Förutom det du ser i resultatet jobbar också Google med AI i att hitta relevans i videoklipp eller produktsidor.

”Much of this shift is being driven by millennials and younger users who have fundamentally different expectations of how they should be able to interact with the web. They just expect to see more visual [content]. To them, the 10 blue links looks weird,” ” säger Cathy Edwards som är chef för Google Images.

Ett annat fokus är självklart den mobila upplevelsen. Allt mer använder vi mobilen när vi interagerar med Google. Därför är idag alla sidor på nätet Mobile First dvs Google prioriterar dina mobila sidor. Trist för dig om de är kass, för det är vad sökarna då ser.

Läs också: The future of Google search looks a lot like social media

För det första har Google tagit fram nya aktivitetskort eller Activity Card som syns ovanför dina sökresultat. Där ser du relaterade sökningar och dina tidigare sökningar inom samma sökämne.

Nytt är också samlingar eller Collections där du kan spara och organisera dina sökningar efter sökområde/ämne. Det är som att Google vill typ Pinterest:ifiera dina sökningar. Du kan ta vilken sökning du vill och lägga in den på ditt aktivitetskort.

Google Feed döps om till Discover. Du kommer att ha mycket kontroll över detaljer som syns i din feed. Discovery kommer även vara tydligare i vad det är du faktiskt ser. Om du är tvåspråkig kan du få se innehåll på mer än ett språk, nice feature med andra words.

Det blir även mer Stories och då även för AMP.

Video, video och mer video. Google fattar precis som alla andra att video är det heta. Okej, de äger Youtube så ja, de har nog bra koll på hur mycket och på vad vi vill se. Men nu tänker de även flytta över sina videokunskaper till sök. De använder en AI för att hitta det relevanta i klippet som du sökt efter och visa dig den snutten så att du kan enklare bedöma om klippet du valt är det du egentligen ville se. Det går alltså inte längre att fejka in användare genom att tagga klippet med ett ämne och sedan visa ett annat, för användaren kan själv se snuttar av klippet relaterat till vad de sökt efter.

Bildsök får sig också en genomkörare. Google har utvecklat en ny algoritm som ska se till att bildsök blir mer relevant. Förutom det integreras Google Lens in i bildsök. Med Google Lens kan du få mer information om en bild.

Google tänker även förbättra sin relevans när det händer katastrofer runt om i världen. Deras AI kan nämligen hjälpa till och förutspå exempelvis när det blir översvämningar och annat. Så Google tänker med start i Indien ge dem ”flood alerts”.

Och till sist, men inte minst lanserar Google sökverktyget Pathways som hjälper dig som söker jobb att också hitta relevanta utbildningar. Den här tjänsten rullas först ut i USA.

Här är en videosnutt som visar hur den tjänsten fungerar:

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>