Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Google ger upp till 50 procent rabatt på Google Shopping för att blidka EU

I juli förra året gav EU Google böter på 23 miljarder kronor efter att ha gynnat sin egen e-handelsplattform (Google Shopping) i sökresultaten. För att undvika ytterligare böter gör Google nu det extra attraktivt för andra aktörer (CSS-Partners) att synas på Google Shopping.

Domen löd: “Google har missbrukat sin dominerande marknadsställning inom sökmotorer för att ge olagliga fördelar till sin egen jämförande shoppingtjänst.” Lösningen från Google var att knoppa av Google Shopping från den övriga verksamheten för att tillmötesgå kraven från EU. Genom att lyfta ut shoppingtjänsten tvingades enheten att tävla med andra aktörer om annonsplats på lika villkor.

”Det här är ett unikt läge och kommer ha stor påverkan på många e-handlares Google-annonsering. För oss på AdRelevance som CSS partner är det självklart en spännande möjlighet att vara tidigt ute med något som har potential att ha betydande effekt på våra kunders medieinvesteringar,” kommenterar Karl Lindberg från AdRelevance

Så här fungerar det:

Google Shopping-annonserna kommer att visas som: “Av Google”, Av AdRelevance”, “Av Kelkoo Av CSS C, Av CSS D” etc.

Studier i UK visar att 99,9%* klickar på annonsen och tas direkt till företagets webbplats, inte till CSS-sajten.

Så här fungerar annonskrediten/kickbacken:
Google ger just nu en annonskredit/kickback var 30:e dag enligt följande.

Spend under 30 dagar:
500-2,500 Euro —> 20% annonskredit
2,500-10,000 Euro —> 25% annonskredit
10,000 Euro+ —> 30% annonskredit (max 32,000 Euro per 30 dagar)

Exempel: Ett företag spenderar under en månad 50.000 kr på Google Shopping. Efter 30 dagar krediterar Google 12.500 kr av den spenden.

“EU-kommissionen kräver att Google Shopping är oberoende lönsam. Google Shopping garanterar för närvarande lönsamheten genom att debitera en fast procentuell marginal från varje säljarbud innan de delges auktionen. Marginalen ingår i den CPC som betalas av säljaren och debiteras endast när en användare klickar på en av säljarens annonser.”

Källor:
https://support.google.com/merchants/answer/7558973?hl=sv
https://comparisonshoppingpartners.withgoogle.com/incentive_program/
Daniel Gilbert

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>