Keymetrics

Årets makthavare på sociala medier är Jocke & Jonna

Årets makthavare inom sociala medier heter Jocke & Jonna, följda av Expressen och Therese Lindgren. Det visar Medieakademins kartläggning i Maktbarometern 2018.

”Det fungerar inte att gamla medier ska bestämma vilka folk ska lyssna på,” säger Joakim Lundell, den ena halvan av vinnarduon.

Maktbarometern presenterades av Medieakademin på Mediedagarna i Göteborg är en kartläggning av de största kontona inom sociala medier.

Så här ser topplistan ut över Årets makthavare, det vill säga de som har mest räckvidd och engagemang i Sverige, placeringarna 1-10:

Jocke & Jonna
Expressen
Therese Lindgren
Lukas Simonsson/JLC
pewdiepie
Ben Mitkus
Newsner
Aftonbladet
I Just want to be cool
Tova Helgesson

”Gamla medier måste förstå vad det är som håller på att hända, som det är nu kan de inte berätta för människor vilka som är relevanta. Det fungerar inte att alla pengar ska ligga i deras plånbok, det fungerar inte att de ska bestämma vilka folk ska lyssna på,” säger Joakim Lundell.

Värt att notera bland just gamla medier är att TV 4 trillar ur topp 10-listan ner till en 14:e plats men Aftonbladet däremot tar plats i samma finrum.

Ska man utse några raketer på årets Maktbarometer är det kanske Margaux Dietz som går in från oplacerad till en 27:e plats, och Filip Dikmen som klättrar hela 154 placeringar och hamnar på en 31:a plats. SVT Nyheter klättrar en bra bit, från 55:e till 29:e plats, liksom SvD som klättrar med 29 placeringar och hamnar på 62:a plats.

Övriga resultat av Maktbarometern 2018:

Mäktigast på Facebook är Expressen, Newsner, Aftonbladet, Uppskattat och Kärlek.

Mäktigast på Twitter är Zara Larsson följd av Carl Bildt, Expressen, Svenska Dagbladet och SVT Nyheter. Som Årets twitterkomet, som klättrat flest placeringar, finner vi Hanif Bali högst upp, följd av Linn Ahlborg och Manfred Erlandsson.

Mäktigast på Instagram är enligt årets Maktbarometer är kontot joakimlundell, följd av thereselindgren, sessano (Jonna Lundell), tovahelgesson och situationer.

Mäktigast på Youtube är Jocke & Jonna, följd av Therese Lindgren, PewDiePie, Ben Mitkus samt Let´s Feast.

Medieakademin har i undersökningen listat de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, För varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde utifrån hur välbesökt deras plattform är. Placeringarna viktas samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras. för att sedan vikta samman dem till den slutgiltiga Maktbarometern.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företagen TenFifty, Recorded Future och organisationen Digital Reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Anna Rosenqvist från Medieakademin.

Här kan du läsa deras pdf: maktbarometern2018

Bild: Youtube

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.

RELATERADE NYHEER
Krister Karjalainen tar över som vd för Sveriges Mediebyråer