Keymetrics

AI och maskininlärning ska göra det möjligt att närma sig kunder

Foto: Press

Med ökat fokus på AI och maskininlärning vill Nosto ge närmare kundrelationer och i förlängningen ökad försäljning.

Så vad är det ni lanserar?
– Nu lanserar vi framtidens plattform för mer personlig e-handel. Det handlar om tre delar – Content Personalization, Segmentation och Insights. Sammantaget innebär det här att e handlare nu kan ge helt unika och riktade shoppingupplevelser till olika typer av kunder. Vi kan fördjupa kundens relation till varumärken genom bland annat webb, e-post, popup erbjudanden, Facebook- och Instagram- annonser, och de nya lanseringarna innebär att vi nu även kan styra tillhörande innehåll baserat på konsumentens intressen, berättar Nostos vd Jim Löfgren.

Hur kan data skapa närmare kundrelationer?
– När vi lanserade Nosto var vårt fokus att ge individuella produktrekommendationer i online-butiker med hjälp av AI. Nu har vi tagit nästa steg genom att använda hela vår tillgång till data för att skapa en helt ny shoppingdimension. I korthet handlar det om att nu även innehåll skräddarsys för varje användare och för alla digitala kanaler. Det här skapar helhetslösningar som kombinerar köp- och intresseområden och ger en ny dimension i kundrelationen.

Kan du berätta mer?
– För att skapa riktigt bra individuellt anpassade kundmöten, måste e-handlarna se längre än sina produkter och ta in hela shoppingresan. Med hjälp av utökad AI och maskininlärning kan vi nu ge de e-handlare vi samarbetar med nya möjligheter till närmare kundrelationer och i förlängningen ökad försäljning.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Röster från Almedalen: vad gör Trafikverket i Almedalen?