Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

90% av svenska startups anser det kritiskt att bli internationella

Under Stockholm Tech Fest presenterade företaget Stripe resultat från en undersökning de gjort som visar att 90% av svenska start-ups anser att det är kritiskt att expandera utanför Sveriges gränser. Samtidigt är det enklare att göra det idag mycket tack vare nya tekniska verktyg, bland annat genom de betalningslösningar som Stripe tillhandahåller.

Resultaten presenterades i samband med en paneldebatt med representanter från såväl Business Sweden, CapGemini och Trustly, som företagen Kry och Northzone, två start-ups som jobbat med att expandera internationellt. Panelen var enig om att det blivit mycket enklare de senaste fem åren att ge sig ut på en internationell marknad, något som 59% av de tillfrågade företagen i undersökningen håller med om. Samtidigt finns det fortfarande en hel del utmaningar, framför allt i fråga om lagar och regler, och med en internationell expansion behöver företagen lägga mer tid och energi på juridiska frågor. Northzones Investment Manager Christoffer Norman berättar om utmaningarna att starta en Blocket-liknande verksamhet i Ryssland, där bland annat Krim-kriget satte stora käppar i hjulet eftersom det infördes flera bojkotter från internationellt håll som försvårade bland annat deras supportverksamhet som var baserad i Ukraina. Norman rekommenderar att företag som vill gå in i Ryssland läser på ordentligt innan för att undvika oväntade utmaningar.

Det är lättare att bli ett internationells företag idag än för fem år sedan.

Peder Stahle, CPO på Kry berättade även om utmaningarna med att expandera till Spanien, ett västerländskt land, men där man stötte på bekymmer med bland annat regler kring hälso- och sjukvård. Dessutom visade det sig att deras mobila lösning inte fungerade lika väl, eftersom det inte går att räkna med en bra 4G-uppkoppling i Spanien på samma sätt som vi är vana vid i Sverige.

Andra saker att fundera på är hur man ska expandera i exempelvis Kina, en marknad med stor potential men även mycket annorlunda förutsättningar. Det går till exempel inte att jobba med marknadsföringen via Facebook, eller räkna med att lösningar via Google fungerar som det brukar. Istället måste man som entreprenör i Kina förhålla sig till ett helt nytt ekosystem av digitala lösningar berättar Marie-Claire Maxwell från Business Sweden.

Många Start-ups ser sig som globala redan från dag 1.

I samband med paneldebatten fick vi även möjlighet att sitta ner en stund med Stripes Nordenchef Erik Olofsson som bland annat berättade om Stripes snabba expansion under de tre år man funnits i Sverige. På kort tid har man fått flera tusen kunder i Norden, och man jobbar nu med att få in större och mer traditionella företag också. Man har visserligen fortfarande sin grund i start-ups och hos utvecklare, men i takt med att man lagt till allt fler tjänster så har mer traditionella företag såsom Volkswagen och Target börjat se värdet av Stripes betalningslösningar.

Olofsson berättar även hur man jobbat för att förenkla för start-ups att komma igång med att ta betalt i olika valutor. Det enda som egentligen behövs är att via Stripes hemsida skapa ett konto och sedan koppla ihop önskade API:er och inom fem minuter kommer du kunna ta betalt i 130 valutor världen över, samt via vitt skilda system såsom ApplePay, WeChat och AliPay. Första insättningen kommer efter en vecka, eftersom det är den tiden Stripe behöver på sig för att göra alla företagskontroller, men under tiden kan du ändå ta betalt av dina kunder och på så sätt inte tappa momentum när du vill expandera på en ny marknad.

Stripe har även utvecklat ett flertal nya produkter för att möta kundernas olika behov, bland annat finns lösningar för olika typer av prenumerationstjänster som passar oavsett om du är en nättidning eller en SaaS-leverantör. De har även utvecklat tjänster för att stötta mikrotransaktioner mellan privatpersoner med en plattform som mellanhand som står för trygghet och säkerhet i transaktionen. Ett exempel på företag som använder det är svenska start-upen Tipptapp, där människor kan få hjälp att transportera saker till exempelvis tippen. Alla transaktioner går genom Tipptapp, som i sin tur använder sig av Stripe connect för att koppla ihop alla aktörer i transaktionen.

Den senaste utvecklingen, som ännu bara finns i USA, är möjligheten att utfärda egna företagskort. Dessa kan vara såväl digitala som fysiska kort, och när denna funktion väl kommer till Sverige kommer det revolutionera företagens möjligheter att hantera olika transaktioner menar Olofsson.

Just möjligheten att förenkla vardagen för såväl små som stora aktörer är något som Olofsson och Stripe brinner för. Han menar att de vill jämna ut skillnaderna mellan David och Goliat genom att ge David samma styrkor som Goliat besitter i fråga om att kunna konkurrera på en internationell marknad. Alla som använder Stripe får nämligen tillgång till precis samma verktyg, sedan är det mest en fråga om antal transaktioner. Däremot tror han inte att vi helt kommer bli ett kontantlöst samhälle, även om allt mer pekar på det. ”Det kommer alltid finnas behov av kontanter, men en majoritet av transaktionerna kommer inom en nära framtid att ske på nätet, och då vill Stripe vara en del av att möjliggöra det”.

Jag tackar Erik för hans tid och för en väl genomförd paneldebatt som gav många intressanta insikter.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>