Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Youtube vill nu sätta press på mobiltillverkarna

Det räcker inte längre att bara titta på en video, nu ska du ju uppleva den också. Därför har Youtube dragit igång att rekommendera bästa mobilen för att maxa upplevelsen.

Pressen på mobiltillverkarna ökar när världens näst största sajt och världens absolut största inom rörlig bild flyttar ribban några steg uppåt. Nu ska mobilen nämligen klara av snabb bilduppdateringsfrekvens, ge stöd för DRM, klara av 4K och kunna använda nästa generations videocodec.

Enligt experter är det få mobiler som klarar av att hantera allt detta. Men för att vi som användare ska kunna uppleva rörlig bild på bästa sätt krävs det alltså att hårdvaran (mobilen) har stöd för allt.

Med ”Youtube Signature Device” tänker plattformen namnge de mobiler klarar av att leverera hela upplevelsen såsom HDR-klipp, video i 360  och ladda klippen snabbt.

För annonsörer och varumärken betyder det att alla snart kan maxa även annonsupplevelsen och börja visa annonsklippen i både bättre, snabbare och i roligare format.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>