Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

TV4 berättar om höstens program, Teliaaffären och framtiden för Bonnier Broadcasting

I onsdags bjöd TV4 och Bonnier Broadcasting in till årets Screening, där kommande satsningar presenteras. Jag fick även chansen att prata med Bonnier Broadcastings VD Casten Almqvist om satsningen på total-tv och den nyligen presenterade affären med Telia.

TV4:s screening är ett årligen återkommande event där David Hellenius med van hand guidar publiken – bestående av media, mediebyråer och annonsörer – genom de olika program och satsningar som man genomför under det kommande året. Med musikinslag, intervjuer och smakprov på de olika programmen är det en fartfylld och mycket underhållande tillställning. Det som dock brukar vara mest intressant, förutom alla stjärnor som man känner igen från tv-rutan, är Casten Almqvists stund på scenen.

Utöver aktuella siffror brukar det alltid finnas lite framtidsspaningar och information om vart Sveriges största tv-kanal är på väg. Ett spår som man aktivt arbetat med under fem års tid, och som nu börjar få rejält genomslag, är satsningen på ”total-tv”. Konceptet innebär att det inte spelar någon roll om du tar del av utbudet via linjär-tv eller de digitala kanalerna. Man har samtidigt haft en strategi med att gå från tittare till användare, något som inneburit att man ändrat synen på relationen man har till de som tar del av kanalutbuden.

När det gäller det man kallar ”total-tv” har Bonnier Broadcasting arbetat hårt med att riva murarna mellan sina olika kanaler (C More, TV4 och Sjuan) samt mellan linjära och digitala kanaler. Det är ett arbete som skett såväl internt som externt, och som innebär att användaren ska kunna ta del av utbudet på vilket sätt och i vilken kanal de vill utan att servicen eller känslan ska vara annorlunda, och utan att det ska spela någon roll för vare sig tittaren eller annonsören var innehållet konsumeras. Internt har det inneburit att exempelvis säljavdelningen inte längre är uppdelad i linjär eller digital reklamförsäljning, utan man ser till annonsörens unika behov och erbjuder bästa möjliga mix, oavsett kanal eller distributionssätt. Casten bekräftar att det interna jobbet varit en förutsättning för att kunna få det genomslag man nu börjar se bland användarna.

Att tittandet på linjär-tv gått ner, och fortsätter att undan för undan göra så har inneburit att aktörerna måste finnas även i digitala kanaler, även om linjär-tv inte tappat i den takt som många trodde för några år sedan. Olika play-tjänster gör det idag möjligt att se mer eller mindre samma utbud som på linjär-tv, fast utifrån användarens egna preferenser. Det går i de digitala kanalerna att bestämma när och var du vill se ett visst program, istället för att passivt invänta programmets starttid. Samtidigt menar Casten att man sett en ökning av bland annat morgon-tv i linjära kanaler, samt att vissa typer av program lämpar sig bättre för att visas en viss specifik tid, exempelvis idrottsevent och program där tittarna kan delta genom att exempelvis ringa in eller rösta. Han tror därför inte att det linjära utbudet helt kommer att försvinna, utan det aktiva och det passiva tittandet fyller olika funktioner och behov, och de båda kompletterar varandra. Dessutom har man de senaste åren sett en ökning av den totala räckvidden, tack vare att ökningen för TV4 Play varit större än den linjära minskningen.

Jag var givetvis tvungen att fråga lite om Telias köp av Bonnier Broadcasting, ett köp som han dessvärre inte kunde säga så mycket om. Köpet är nämligen inte fullbordat ännu, eftersom det måste godkännas av konkurrensmyndigheten inom EU först. Casten är dock försiktigt positiv, och menar att det här kommer ge mycket stora möjligheter, inte bara för TV4 och C More, utan också för Telia och för hela Sverige. Detta då affären enligt Casten skapar en stark, svensk spelare i en värld där konkurrensen i allt större utsträckning kommer från stora internationella aktörer såsom Netflix, Google och Amazon. Då är ett starkt, lokalanknutet alternativ viktigt att ha kvar säger Casten och menar att Bonnier Broadcasting genom affären får större möjligheter att göra tydligt svenska satsningar, och även större internationella samarbeten. Idag är den stora skillnaden att de internationella jättarna är vertikalt integrerade, dvs de har distribution, teknik och programinnehåll inom samma företag, medan vi i Sverige har dessa funktioner uppdelade mellan olika aktörer. Genom affären menar Casten att man nu skapar en svensk (och finsk) spelare som också har dessa tre kritiska förmågor inom samma företag och som därför kan konkurrera på liknande villkor.

Han vill dock inte spekulera i om denna affär kan innebära en expansion från Sverige och Finland där Bonnier Broadcasting finns idag, till andra länder där Telia redan finns etablerade. Så även om tankarna kring ett nordiskt mediehus säkerligen finns, så får vi först avvakta och se om Telia-affären godkänns i Bryssel innan nästa steg kan tas.

Bild: TV4

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>