Trots deras magiska räckvidd ryker 90 arbetsplatser

Aller Media måste spara pengar trots att mediehuset når över 11 miljoner svenskar varje vecka. Hur kan något mediehus överleva om inte ens Aller kan göra det med sina drömsiffror?

Aller Media har lyckats med det som inte många har – att nå 11 miljoner svenskar varav 84% är kvinnor. Det betyder att Aller Media når fler än både Facebook eller Google i Sverige.

Inte vill jag misstro Aller Medias redovisning av sin räckvidd men något känns fel i magen. Antingen är det gårdagens pytt-i-panna eller så är det redovisningen av deras statistik. Finns det piller mot båda?

Men den magiska räckvidden räcker inte till för att hålla mediehuset flytande. 90 tjänster måste tas bort varav hälften redaktionella i både Stockholm och Malmö.

Media vågar inte granska hur dessa drömsiffror kan leda till en negativ tillväxt, eftersom de själva sitter i samma båt. Vart är vi på väg egentligen? Bara att rulla tärningen, för sanningen är någonstans mellan siffran 1 och siffran 11.

“Först och främst så känner vi förstås med de som har drabbats personligen. Givetvis är det även mycket tråkigt att värdefull kompetens nu lämnar företaget. Men vi har också förståelse för att de snabba förändringarna på vår marknad kräver åtgärder,” kommenterar AnnaClara von Hofsten i Journalisten.