Keymetrics

Strive ska locka sportintresserade med rätt innehåll

Sporträttighetsföretaget IMG lanserar nu sin första streamingtjänst för konsumenter – Strive.

Streamingtjänsten sänder alla matcher från Italiens Serie A och Spaniens La Liga. Priset blir 79 kronor per månad, utan bindningstid.

Nu kan svenska fotbollsfans följa Robin Olsens första steg som Roma-målis och John Guidettis framfart i Alavés. Strive lanseras i Sverige, Norge och Danmark och kommer att sända samtliga matcher i Serie A och La Liga. Dessutom kommer man att visa highlights och magasinsprogram. Sändningarna börjar den 17 augusti, men redan nu kan man registrera sig på www.strivesport.com. IMG har planer på att lägga till ytterligare högprofilerade ligor i framtiden.

Kommentatorer och speakers kommer till en början att vara på engelska. Utöver det direktsända innehållet, kommer IMG också att producera unikt innehåll och arkivinslag. Sändningarna kommer att produceras från IMG:s avancerade produktionshögkvarter I Stockley Park, nära Heathrows flygplats i London.

– Det här är ett väldigt spännande projekt för IMG och för alla fotbollsfans i Skandinavien. Det här är två av de mest populära ligorna inom världsfotbollen, och Barcelonas Lionel Messi och Juventus nyligen signade Cristiano Ronaldo är ju två av planetens bästa spelare. Båda ligorna är väldigt populära i den här regionen, och har flera spelare från Sverige, Norge och Danmark, säger Kristian Hysén, VD för IMG Nordic.

– Det här är ett utomordentligt tillfälle för ett enastående innehåll på en digitalt mogen och väletablerad marknad. Det ska bli väldigt spännande att bygga upp Strives varumärke och tillhandahålla fantastisk fotboll till ett konkurrenskraftigt pris på den skandinaviska marknaden, säger Chris Catling, VD för IMG Medias OTT-tjänster.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Podden: Droger eller marknadsföring?