Keymetrics

Statliga Telia sponsrar svensk e-sport

Sverige har länge varit ledande inom E-sport. Vem kommer ihåg Nine som ägde i Quake II eller Sveriges konstanta kross i CS. Nu ska svenska spelare få ännu ett lyft när Telia kliver in som sponsor inför VM.

Ja, det har gått många år nu sen jag själv satt på kontoret och körde Duke Nukem eller Quake med grabbarna. Visst blev vi hyfsat bra på att fragga våra motståndare men inte i närheten av de grabbar som spelar idag. Att vara vm-redo inom E-sport kräver en ninjas reaktionsförmåga och ett enormt tålamod.

Sverige ska med hjälp av Telia som sponsor försöka kvala sig till VM. Visst kommer det gå bra och visst är det härligt när till och med statliga Telia inser att E-sport är ingen hobby som bara spelas i ensamhet.

Miljontals tittare lär följa VM i Taiwan i November.

”Det känns naturligt för oss som ledande aktör inom digitaliseringen att vara en del av e-sportens utveckling. Att sponsra det svenska landslaget i e-sport känns också lite extra härligt efter den här sommaren och de svenska VM-framgångarna. Nu fortsätter e-sport att växa och det gör även spelarnas behov, något som är relevant för oss i utvecklingen av nya tjänster och produkter. Att stötta landslaget och VM-kvalen känns därför som ett bra första steg,” säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.

”Vi i SESF är väldigt glada och stolta över att få med Telia som officiell partner till vårt VM-kval och vårt landslag. Telia har under många år levererat tjänster och produkter som använts av esportare i hela landet. Telia är helt enkelt en av grundstenarna i svensk e-sport. Att de nu stöttar landslaget känns därför helt magiskt,” säger Magnus Jonsson, Svenska E-sportföreningen (SESF).

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Snart kan du spela in poddar med Spotifys app