Keymetrics

Spelar egentligen Ads.txt någon roll?

Ads.txt lanserades av IAB. Sedan dess har tusentals aktörer gått med på att inkludera Ads.txt. Men fungerar det?

“Given that ads.txt reduces counterfeit inventory, and given that buying without an ads.txt compliance filter pollutes ad buys —especially video ad buys— with unacceptable levels of counterfeit inventory, marketers should demand that their DSP partners do more to support ads.txt-compliant buying,” kommenterar Nich Seo från MightyHive om sin utredning.

Ads.txt är, precis som namnet antyder, en textfil som publicister bäddar in i sin hemsida. Ads står för ”Authorised Digital Sellers” (auktoriserade digitala säljare) och akronymen är givetvis en blinkning till annonsmarknaden som verktyget avser skydda.

I textfilen kan publicister skriva in de domäner som har tillstånd att sälja publicistens annonsplatser. Anledningen är att det finns aktörer som utger sig för att få sälja exempelvis annonsplatser på Expressen eller Aftonbladet, men i själva verket säljer de annonsplatser på någon mer ljusskydd sajt. Resultatet blir att annonsen inte syns på rätt plats, och att pengarna dessutom inte hamnar hos rätt aktör. Det här har varit ett stort problem för såväl annonsörer som publicister, och branschen har därför efterfrågat sätt att verifiera att rätt annons hamnar på rätt plats.

Utredningen kom fram till:

  • För Display försvann 1 procent till fula aktörer och för video hela 72 procent.
  •  Med Ads.txt försvann problemet helt och hållet. 100 procent gick till rätt aktör.

Företaget MightyHive genomförde utredningen med hjälp av Guardian i USA och Google. Tillsammans kunde de spåra vad som händer med annonspengarna när man öppnade dörren för även fula aktörer i kedjan (supply chain on the open exchange). När man sedan jämförde varje visning fick man fram skrämmande resultat.

Resultatet: Andelen som går till berättigade säljare

DISPLAY VIDEO
Display & Video 360
(köp av inventory med Ads.txt)
100% 100%
Second DSP
(ingen Ads.txt)
99% 28%

Siffrorna talar för sig själv. Om man inte köra med Ads.txt öppnar man också upp för att delar av sin annonsering hamnar i fel händer.

På MightyHives hemsida kan du läsa mer och få tips om vad du ska ha koll på när du köper visningar.

Om du istället vill lära dig mer om Ads.txt har vi skrivit flera artiklar om ämnet som du hittar här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Åhléns lanserar reklamkonceptet ”Ha det fint”