Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här
SEO länkar

SEO – länkar är viktigt

SEO och länkar har alltid varit tätt förknippade och länkar och relevant innehåll har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor. Plus att innehåll i textform och länkar egentligen är det enda som Googles spindlar (web crawlers) ”ser” och kan avkoda fullt ut när de med viss frekvens besöker din webbutik eller webbsida. Design, bilder och annat visuellt är inte Googles starka sida.

Över tid har Google också blivit allt bättre på att förstå vilka länkar som är relevanta. Förr var det viktigt att länkarna var många, men idag är antalet inte lika viktigt – det som räknas är istället att länkarna kommer från relevanta och respekterade sajter och att din länkprofil (alla länkar sammantaget) ser naturlig ut och inte bär spår av spam eller överdrivet länkbyggande.

Men vilka olika typer av länkar finns det? Det finns tre typer av länkar och de är viktiga att känna till för dig som ska jobba med SEO och länkar:
1. Externa länkar till dig, dvs. andra webbplatser som länkar till en sida hos dig.
2. Länkar från din sajt till andra webbplatser, dvs. du länkar från din egen sajt till en annan sajt.
3. Interna länkar på din sajt, dvs. du länkar från en sida till en annan sida på din egen sajt.

Eftersom Google och andra sökmotorer premierar en naturlig länkprofil som åtminstone framstår som att den inte är onaturligt framtagen, så är det viktigt att du har koll på dessa tre typer av länkar. Och att du löpande jobbar med samtliga av dem.

Några begrepp som det också är viktigt att ha koll på är ankartext, redirects och follow- respektive nofollow-länkar.

Ankartext är det kanske mest centrala och viktigaste begreppet när det gäller länkar (och den effekt länken kan komma att ha). Det är helt enkelt den text som utgör själva länken (alltså den klickbara text som sedan länkar vidare). Normalt vill man styra ankartexten och göra den så relevant som möjligt och det ska du absolut göra, till exempel på din egen sajt eller när du kan vara med och påverka texten, men bli inte orolig om du får länkar från andra sajter där de länkar med andra ord eller med ditt företagsnamn: det skapar en naturlig länkprofil.

Redirects är när man pekar om en webbadress till en annan, exempelvis när man flyttar en sida från en webbadress (URL) till en annan. Ett centralt begrepp inom SEO och länkbygge är ”301 redirects”. Det är en funktion som ofta finns inbyggd i bra publiceringsverktyg där du kan ange både den gamla och den nya adressen så att såväl sajtbesökare som sökmotorer hittar rätt och inte hamnar på en felsida (även kallad 404-sida). Felsidor kan – framför allt om de inte är anpassade och tydligt hjälper besökaren vidare – öka din så kallade bounce rate (de som inte stannar kvar på sidan utan direkt klickar sig bort från din sajt), vilket inte är bra för din SEO. Det fiffiga med ”301 redirects” är att man även överför länkkraften från den gamla länken, så att löpande se till att gamla länkar leder rätt är av stor vikt för att du ska lyckas med din sökmotoroptimering!

Follow/nofollow: I korthet kan man säga att ”nofollow” är en metod att tala om för Google att inte följa en viss länk. Sätter du inget sådant attribut på din länk – och det tycker jag inte du ska göra – så är länken som vanligt (det vill säga den är ”follow” eller ”dofollow”).

En av grundtankarna med nofollow är att du som sajtägare ska kunna länka till andra sajter som kanske inte är helt pålitliga – till exempel personer som kommenterat på din blogg – utan att du själv ska behöva gå i god för dessa länkar. Jag tycker dock så här: undvik istället att överhuvudtaget länka till andra sajter om du inte tycker att de är bra, så behöver du inte tänka på nofollow.

Innan vi går in på hur du kan jobba med länkar kan det vara på sin plats att höja ett varningens finger för ett antal aktiviteter som Google inte kommer uppfatta som naturliga. Undvik att:
1. Vara för offensiv i länkbyggandet under kort tid: det är betydligt bättre, och mer naturligt, att få en länk i veckan under 52 veckor än att få 52 länkar på en vecka. Så jobba löpande, inte med punktinsatser.
2. Styra ankartexten i alla lägen. Det är helt okej att få länkar med lite olika ankartexter, så länge många är korrekta och innehåller det sökord du vill optimera för.
3. Skapa sidfotslänkar och andra typer av länkar som genererar en oerhört stor mängd länkar från en och samma sida. Dessa är ofta så kallade sitewide-länkar (dvs. länken ligger på alla sidor), vilket kan upplevas som spam och irrelevant.

SEO och länkar: åtgärdslista i fem punkter

Då har vi gått igenom vilka typer av länkar som finns och även berört några saker man bör undvika. Nu kommer vi till det roliga: vad bör du göra?

Jag har sammanställt en åtgärdslista i fem punkter och rekommenderar att du går igenom samtliga punkter för att avgöra vad som är relevant och kanske mindre relevant för just din webbsida eller webbutik. Men tar du tag i alla dessa punkter och löpande jobbar med dina länkar, kommer du ganska snabbt kunna se en positiv påverkan på din trafik och din försäljning.

1. Gå igenom alla dina egna länkar. Det vill säga alla interna länkningar, på din egen sajt eller i din egen butik. Har du valt rätt ankartexter? Har du valt ett specifikt sökord för varje sida och sett till att detta sökord återspeglas i ankartexterna? Eller har du missat att använda relevanta ankartexter på vissa sidor och istället länkat ord som ”Läs mer” och ”Klicka här”? Det är alltid bäst att gräva där du står, så börja med att strukturera upp dina egna länkar.

2. Peka om alla gamla sidor till rätt sidor på din sajt eller i din webbutik. Här finns det massor av SEO-kraft att hämta. Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft. Ett verktyg som är oerhört bra att använda för detta arbete är Google Search Console, där du kan se vilka webbsidor Google inte längre hittar, och sedan peka om dessa webb adresser till korrekta URL:er på din sajt.

3. Satsa på content marketing engagerande innehåll. Ett engagerande innehåll är länkvänligt och fler besökare kommer vilja länka till bra tips, råd och guider och annat inspirerande innehåll än till dina vanliga produktsidor. Så lägg mer tid på content marketing.

4. Be dina leverantörer och samarbetspartners om en länk och föreslå en bra ankartext (även om en varumärkeslänkning också är bra, dvs. att ankartexten är ditt företagsnamn). Det är inte alla som har så många leverantörer eller partners, men en länk från dessa kan vara guld värd då det ofta är rätt kontext – innehållssammanhang – vilket gör att länken får ett högt värde.

5. Allt övrigt som outreach, byta länkar och att registrera dig i relevanta webbkataloger. Outreach handlar om ett systematiskt arbete för att kontakta och nå ut till andra aktörer på nätet för att de ska känna till och vilja engagera sig i det innehåll du tar fram. Byta länkar är ett gammalt trick, som fortfarande är aktuellt, och det kan vara en bra idé om ni har relaterade produkter eller relaterade intresseområden, till exempel om du säljer skor och en annan sajt skovårdsprodukter. Då kan en länk i vardera riktning ge såväl länkkraft som generera ny trafik och försäljning. Undvik dock att byta länkar med webbplatser som inte har ett relevant innehåll eller som inte känns seriösa. Och webbkataloger, är inte webbkatalogernas tid förbi? Jo, så är det definitivt. Från början var det kataloger som kategoriserade nätet och det var även det sätt vi sökte på, men nu fritextsöker vi på Google istället. Men, om du kan få in en eller flera relevanta länkar på Infoo.se (tidigare SUNET-katalogen) och till exempel Eniro.se och Hitta.se, har du rätt snabbt fått ihop ett antal länkar från webbplatser med auktoritet. Det är inte gratis, men inte heller särskilt dyrt.

Lycka till med ditt länkarbete!

 

Delar av innehållet i denna artikel har tidigare publicerats i boken Gräv guld i dina egna kanaler som finns att beställa på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.

Läs mer om SEO på Dagensanalys.se

Här hittar du även tips på bra webbplatser för att lära mer om e-handel, content marketing, SEM och SEO och en checklista SEO

Det kan även vara en bra idé att delta på webbseminarier för att lära mer om SEO, till exempel detta webinar om content och SEO

Marknadschef på Arvato Financial Solutions

Christer arbetar som marknadschef på betalföretaget Arvato i Sverige, som levererar finansiella lösningar inom e-handel men även tjänster som abonnemang, fakturaköp och inkasso. Han är civilekonom i grunden och har jobbat med digital marknadsföring och sökmarknadsföring sedan 1998, och även med e-handel och content marketing i många år, först på Eniro, sedan IDG och researrangören Apollo och nu på Arvato. Han har även skrivit åtta böcker, den senaste (”Gräv guld i dina egna kanaler”) utkom 2017.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>