Keymetrics

Proctor & Gamble försöker nå millennials med WTF

Jätteföretaget Proctor & Gamble försöker nå ut till millennials genom uttryck som WTF, LOL och NBD.

P&Gg har till och med sökt varumärkesskydd för dessa förkortningarna i USA.

Flera stora företag har nu kritiserat P&G för att ge sig in i något som de kanske borde låta vara ifred. Att varumärkesskydda förkortningar anser de är att ta steget lite för långt.

“Trademarking colloquial language is nothing new – McDonald’s somewhat depressingly trademarked Maccy D’s, for one – and other than it being an interesting headline, I’m not sure there’s not much to see here,” kommenterade Rich Leigh som är grundare Radioactive PR.

“A quick search of the US Patent and Trademark Office shows that there are multiple other live trademarks for the term ‘WTF’, for instance, across a handful of goods and services categories, including hand tools and fashion.”

Om du vill läsa mer om det här ska du klicka på denna länk.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tänk på det här när du publicerar videoklipp på Youtube