Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nu kan du aktivera Google-signaler i din Analytics

Nu kan du använda Google-signaler för att få bättre förståelse hur kunder använder olika enheter med hjälp av data från inloggade Google-användare, deras demografier och mer. Ett kliv runt GDPR genom samla in statistik från användare som aktiverat personliga annonspreferenser.

När du aktiverar Google Signals uppdateras befintliga Google Analytics-funktioner så att de även tar med insamlad data från Google-användare som aktiverat personliga annonspreferenser.

Här är funktionerna:

Remarketing med Google Analytics

Befintliga GA:  Skapa remarketingmålgrupper med data från Google Analytics och dela dem med länkade annonseringskonton.

Med Google-signaler:  Målgrupperna du skapar i Google Analytics och publicerar i Google Ads och andra produkter på Google Marketing Platform kan användas för att visa annonser i kampanjer där det går att använda remarketing över flera enheter. Annonserna kan visas för Google-användare som har aktiverat personliga annonspreferenser.

Annonsrapportfunktioner

Befintliga GA: Google Analytics samlar in information enligt din konfiguration av spårningskoden samt närvarande Google-annonscookies.

Med Google-signaler:  Google Analytics samlar in ytterligare information om användare som har aktiverat personliga annonspreferenser. Läs mer

Demografi- och intresserapporter

Befintliga GA: Google Analytics samlar in ytterligare information från DoubleClick-cookien (webbaktivitet) och från enhetens annonserings-id:n.

Med Google-signaler: Google Analytics samlar in ytterligare information om användare som har aktiverat personliga annonspreferenser.

Rapportering över flera enheter (beta)

Befintliga GA:   Koppla ihop data om enheter med aktiviteter från olika sessioner, så att du får en bättre uppfattning för vad användarna gör i varje steg i konverteringsprocessen, från den första kontakten till en långsiktig relation.

Med Google-signaler:  Utifrån samlad data från användare som har aktiverat personliga annonspreferenser. skapar Google Analytics modeller över vad hela användarbasen gör på olika enheter. Datan är användarbaserad, inte sessionsbaserad. Det krävs inte användar-ID-vyer för att skapa de här modellerna.

Här är alla use-cases som Google ser med Signaler:

I would like to…

Report on cross-device user counts (including 1-Day, 7-Day, 30-Day actives)
So I can – Accurately report on the number of users instead of devices

Report and understand different groups of users based on the different device combinations they use
So I can – Help focus my resources and efforts on the most valuable / promising set of users

Understand the customer journey across devices by analyzing user-based reports (active users, funnels, pathing)
So I can – Optimize user experience for the full customer journey across devices

Report on and understand my cross-device marketing performance (e.g., channels, campaigns, etc.)
So I can – Optimize ad spend based on cross-device usage

Remarket to users across devices
So I can – Offer highly relevant ads based on cross-device usage

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>