Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nätet prioriteras innan man ska shoppa

En klar majoritet av alla köpsugna (87 procent) börjar sin sökning efter nya produkter eller tjänster på nätet, avslöjar en ny studie.

Det är faktiskt en ökning från 71 procent förra året. Med andra ord har allt flera identifierat fördelarna med att söka innan de ger sig ut på stan för att köpa.

Studien baseras på en undersökning som genomfördes med 6.000 respondenter. Bland dessa är det 28 procent som väljer att börja sin sökning på Amazon.

Men efter att man sökt och hittat det man vill köpa är det ändå 46 procent som helst gör det i en butik. 35 procent föredrar sin dator. 18 procent via mobilen.

Konsumenter säger också i studien att det är mer sannolikt att de köper (59 procent) från varumärken som kan erbjuda skräddarsydda produkter eller personaliserade upplevelser.

Values proved to be important for retailers and brands, with 45% of shoppers claiming they would be more likely to buy if the brand donates to charity alongside their purchase.

Rapporten ”Shopper-First Retailing” studerade beteendet i länderna – USA, Kanada, Australien, Tyskland, Frankrike och England.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>