Keymetrics

Nätet prioriteras innan man ska shoppa

En klar majoritet av alla köpsugna (87 procent) börjar sin sökning efter nya produkter eller tjänster på nätet, avslöjar en ny studie.

Det är faktiskt en ökning från 71 procent förra året. Med andra ord har allt flera identifierat fördelarna med att söka innan de ger sig ut på stan för att köpa.

Studien baseras på en undersökning som genomfördes med 6.000 respondenter. Bland dessa är det 28 procent som väljer att börja sin sökning på Amazon.

Men efter att man sökt och hittat det man vill köpa är det ändå 46 procent som helst gör det i en butik. 35 procent föredrar sin dator. 18 procent via mobilen.

Konsumenter säger också i studien att det är mer sannolikt att de köper (59 procent) från varumärken som kan erbjuda skräddarsydda produkter eller personaliserade upplevelser.

Values proved to be important for retailers and brands, with 45% of shoppers claiming they would be more likely to buy if the brand donates to charity alongside their purchase.

Rapporten ”Shopper-First Retailing” studerade beteendet i länderna – USA, Kanada, Australien, Tyskland, Frankrike och England.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Är all publicitet bra publicitet?