Keymetrics

Mozilla testar min idé om hur man kan upptäcka webben

Under en längre tid har jag haft en idé om att skapa ett superenkelt system som låter oss återigen upptäcka webben. För du vet med Google har webben blivit klart mer effektiv men ack så tråkig.

Om du var med i begynnelsen (som jag) var det skoj att bara hamna på knasiga sidor, eller hitta nya guldkorn som du kunde tipsa vännerna om. Det var så enkelt att man bara följde länkar eller fick tips i webbkataloger. Sen kom Google och förändrade allt.

Googles effektivitet har gjort webben lite tråkigare. Idag surfar vi till ett tiotal sidor per dag och det räcker nog så. Nyheter, sociala medier, mail, intressesidor och kanske lite sidor som säljer något. Mer än så blir det inte. Den där upptäckarfasen är nästan helt borta. Finns du inte på Googles förstasida så är du i princip non-existent.

Så, min idé är att med hjälp av modern teknik hjälpa oss alla att bli upptäcktsresande igen och utforska webben. Med tjänsten Share That Web ska vi kunna dela med oss av våra egna favoritsajter till alla andra som vill dela med sig av sina egna favoritsajter. Ett system som vidgar vår interaktiva tillvaro och låter oss återigen få ta del av webbens alla hörn. Självklart ligger det en massa krånglig teknik bakom, men tekniken finns och det är fullt möjligt att genomföra. För användaren skulle det vara superenkelt att använda, bara ett litet klick.

Vad har du för sköna idéer att dela med dig av? Vad tror du är nästa stora våg av onlinetjänster? Lämna en kommentar nedan. 

Nu är det så att fritänkarna bakom Mozilla, du vet de som utvecklar webbläsaren Firefox, har tagit fram en variant av min idé.

Istället för att skapa en hel tjänst har man gjort ett tillägg till webbläsaren som föreslår, på ett smart sätt, andra sajter som du skulle kunna vara intresserad av, baserat på ditt tidigare onlinebeteende. Tjänsten använder alltså din onlinedata för att ge dig kurerad data i form av tips på nya sajter. Du kan hjälpa systemet att bli bättre genom att flagga sajter som du inte gillar. Med andra ord ett enkelt och självlärande system som drar nytta av modern teknik.

Mozillas nya funktion är en del av deras satsning som kallas Context Graph som ska få oss alla att ta del av “next generation of web discovery on the internet”, som tillägget Advance är en del av.

Advance heter tillägget som testas i Firefox Test Pilot-program för betatester. Tillägget har två funktioner. Den första heter Läs härnäst och visar relaterade artiklar utifrån din nuvarande flik. Den andra För dig och fylls med rekommendationer utifrån din surfhistorik.

Såklart har ju detta testats tidigare av tjänster som StumbledUpon och fler, men som många andra tidiga entreprenörsprojekt visste de inte hur pengarna skulle strömma in till bolaget.  Så de hamnade i konkurs och fick lägga ned. Kvar är Google.

Jag kommer att följa Mozillas satsning med spänning. Undrar egentligen hur många där ute som vill (eller orkar) upptäcka nya delar av webben?

Om du vill läsa mer om Mozillas satsning på upptäckaren i oss alla ska du klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hur Ejendals expanderar globalt med CRM