Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Hela 90 procent godkänner GDPR-frågan

GDRP blev snabbt allas huvudvärk. Flera företag fick helt ändra om sin affärsmodell och andra fick utse en GDPR-ansvarig. Nu visar det sig att hela 90 procent av internetanvändarna godkänner rakt av spårning och annat.

Är det inte förbaskat irriterande att hela tiden behöva godkänna dessa popup-rutor med ”Godkänner du bla bla”. Klart man gör! Nu visar det sig att inte bara jag, du och din bordsgranne gör samma sak utan faktiskt 9 av 10 klickar på ”Godkänner”.

Bakom siffrorna är Quantcast som har utvecklat en så kallad Consent Management Platform som används av en himla massa kunder. Statistiken från den plattformen visar att 90 procent godkänner att frågor rakt av.

Kommer inte ihåg att vi någonsin röstade om saken i EU, men GDPR är här och vi får bara lära oss att leva med irritationsmomentet.

Här kan du läsa mer om GDPR och opt-in.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>