Har sociala medier börjat nå taket? | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Har sociala medier börjat nå taket?

Faceb0ok ökar bara med några futtiga procent, Snapchat tappar och Twitter står still – det kanske är så att sociala medier nått taket.

Visst kan Facebook alltid öka med några flera användare, men tillväxten är nu bara några få procent. Inte som tidigare då man sprängde rekord efter rekord. Idag är Facebook så stor att deras app räknas som en webbläsare. Facebooks app har upp till 10 procent av webbläsarmarknaden i USA, för att många tar del av andras länkningar i appen.

För Twitter har det varit en berg-0-dalbana med enorma ökningar, stora tapp, resningar och nu med en jämn puls. Tack vare Donald Trump har Twitter fått en liten knuff uppåt men inte så stor som säkert många Twitter-fans önskade.

Snapchat kom ut igår med sin kvartalsrapport som avslöjar att plattformen för första gången tappat användare. Snapchat har gått från 191 miljoner användare till 188 miljoner. Ett tapp om 3 miljoner som gissningsvis hoppade över till Instagram eller Facebook.

Om nu sociala medier nått sitt tak kommer vi att se ett helt nytt krig. Det kommer att handla om att erövra varandras användare med innovativa funktioner och tjänster. Locka över influencers från konkurrenten och istället fokusera på nya mätvärden som tid med tjänsten, antal interaktioner och hur många tjänster inom tjänsten som används för att driva på aktiemarknaden.

Eller vad tror du?

Här kan du läsa mer om Snapchats tapp av användare.
Här kan du läsa mer om att Facebook numera kan räknas som en webbläsare. 

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>