Keymetrics

Google toppar listan och Facebook hamnar bara på en fjärde plats

Teknikföretag är vinnarna när YouGov BrandIndex mäter varumärkens övergripande ställning.

Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

Rankningen baseras på över sex miljoner intervjuer med allmänheten världen över som har genomfört det senaste året (mellan 1 juli 2017 till 30 juni 2018).​

Google intar återigen förstaplatsen på YouGov BrandIndexs globala imagerankning, före systerbolaget YouTube.

Google toppar Yougovs globala ranking
Listan domineras av Google, Youtube, Samsung och WhatsApp. Facebook hamnar bara på en fjärdeplats.

I år har tre nya varumärken tagit sig in på den globala topp-tio-listan. Det är svenska IKEA som i år hamnar på sjunde plats, det japanska klädmärket Uniqlo (som expanderar globalt och snart även lanseras i Sverige) på nionde plats och leksaksproducenten Lego på tiondeplats.

Ikea toppar YouGovs svenska rankning
YouGov även listat de starkaste varumärkena i Sverige. Den svenska listan domineras av svenska företag som IKEA, följt av ICA och Volvo.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hubspot börjar samarbeta med Supermetrics