Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Google delar med sig av statistik om hur våra sökningar förändras

Google har delat med sig av våra ändrade sökvanor. Från att söka med enstaka ord har våra sökningar blivit mer komplexa och framförallt personliga.

”Over the past two years, we’ve seen an increase in searches that include highly personal and conversational language—using words like ”me,” ”my,” and ”I,” skriver Google.

Sökningar som innehåller ”__ för mig” har ökat med 60 procent senast två åren.

Sökningar som innehåller ”__ borde jag __” har ökat med 80 procent senaste två åren.

Vad kan vi lära oss av detta? Jo, det gäller att svara på frågorna på din webbplats för att hamna högt på Googles SERP när konsumenterna nu ändrat sina sökningar till att bli mer person-orienterade.

Om du vill läsa mer om hur vi söker på Google ska du klicka här.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>