Keymetrics

Facebook vill spåra försäljning hela vägen till ditt bankkonto

Efter en svag tillväxt i antalet användare har pressen på Facebook ökat. Nu gäller det att istället samla på sig ännu mer data från användarna. Därför har Facebook kontaktat flera banker och vill nu kunna komma åt både ditt saldo och dina transaktioner.

Facebook är inte nöjda med att kunna spåra vilka annonser du sett, när du såg dem och om du klickade dig vidare. De är inte heller nöjda med att veta om du faktiskt gick så långt som att du la en produkt i varukorgen. För nu, vill de veta om det faktiskt blev en transaktion genom att pengarna lämnade ditt sparkonto.

Facebook har redan samarbeten med exempelvis Mastercard, men i det samarbetet påstås det att Facebook inte kan se enskilda transaktioner. Men sanningen vet ju bara Facebook och Mastercard.

Bankerna som inkluderar, Wells Fargo, Citigroup, JPMorgan Chas, och U.S. Bancorp har varit skeptiska enligt källor. Men trots det fortsätter Facebook att flirta med dem och lovar dem annan data i utbyte mot användarnas transaktioner och saldon.

Först ut med nyheten var WSJ, som har en låst site, så då plockade istället Slashgear upp den om du vill gräva lite mer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vad händer med annonseringen när kakorna försvinner?