Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Trycket ökar på Facebook som nu stänger ned partnerkategorier

Snart är sista andan tagen för riktade annonser baserat på insamlad data av tredjepart på Facebook. Det är partnerkategorier som stängs ned globalt.

Från och med 1 oktober kommer du inte att kunna använda partnerkategorier när du ska rikta annonser.

Om du inte vet vad partnerkategorier gör får du här en kort sammanfattning. Om du exempelvis har köphistorik från dina kassasystem som är kopplade till ett medlemsregister så kan du nu inte längre koppla ihop vad kunderna köpt i din butik med vem de är på Facebook och sedan rikta annonser till dem.

Men eftersom stora annonsörer nu kommer att ryta till lär Facebook inom kort lansera en ny lösning som är lite mer GDPR-vänlig och lite mer enkel, för att inte göra folk lika upprörda.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>