Keymetrics

Telenor använder statistik från basstationer för att analysera vad kunderna gör

Telenor har brutit mönstret, jämfört med de andra operatörerna, då de nu avslöjar att de kan följa vad alla kunder gör i sina mobiler. Nu siar Telenor bland annat om vad sina abonnenter gör i Almedalen.

Statistiken bygger på ett snitt i uppladdad mobildata (angivet i megabyte) i Telenors basstation i Almedalsparken mellan klockan 19:00-20:00 varje dag under Almedalsveckan.

Här är ett exempel på vad Telenor kan göra med sin statistik:

Ulf Kristersson inledde under söndagen årets vecka och under hans tal mellan klockan 19-20:00 var den genomsnittliga uppladdningen av mobildata 24,3 mb. Det är en rejäl ökning med 111% jämfört med förra året när tidigare partiledare Anna Kinberg Batra talade (11,5 mb).

”Valår och ett allt mer accelererande mobilsurfande hos svenskar är troliga anledningar som kommer spela in under veckans lopp och vi ser redan nu en stor ökning mot ifjol. Men vi måste även väga in väderlek och vilken dag som respektive politiker talar på,” förklarar Niclas Bergervik, tf Nätexpert på Telenor.

Har abonnenterna verkligen gått med på att dela med sig av sin statistik till operatören? Ska operatörerna nu ge sig in i big data om vad konsumenterna gör och sälja den datan till högstbjudande? Frågor vi nu skickat till Telenor.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SEO-tips 2019