Styrelseordförande i Sveriges Annonsörer: "De måste vara relevanta och avvikande" | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Styrelseordförande i Sveriges Annonsörer: ”De måste vara relevanta och avvikande”

Samma heta julidag som Leif Börjesson, styrelseordförande för Sveriges Annonsörer, ger sin syn på den svenska mediekrisen publicerar Schibsted Publishing sin kvartalsrapport. Omsättningen har minskat med 23,9 procent. VD Raoul Grunthal tar till brösttoner: ”Det börjar bli uppenbart för allt fler att de amerikanska jättarnas framväxande duopol är skadligt för marknaden, konsumenterna och ytterst demokratin.”

”Visst är maktförskjutningen på mediemarknaden ett allvarligt problem”, säger Leif Börjesson. ”Onlinejätten Google och i viss mån Facebook har på fem år passerat alla nordiska mediekoncerner och är tillsammans dubbelt så stora som Bonnier med över tio miljarder svenska kronor i årsomsättning.”

Den digitala revolutionen förändrar allt och alla
”Men man kan inte se på utvecklingen i mediebranschen som en isolerad företeelse. Den digitala revolutionen är en helt omvälvande förändringsprocess som påverkar allt och alla. Företag i alla branscher ser affären omdefinieras på olika sätt och i olika takt, vilket ofta ger smärtsamma effekter för de aktörer som inte agerar i rätt tid och på rätt sätt. ”

Vilka är annonsörernas erfarenheter av Googles uppträdande i Sverige? Några jättefasoner?
”De agerar professionellt som de flesta företag i branschen. Intrycket jag har är att de är inbjudande och involverande och väl i nivå med andra aktörer.”

”Situationen är inte så enkel som att Google är en amerikansk imperialist och Sverige ett invasionsoffer. Ingen vet hur kampen om de svenska – eller den amerikanska – mediemarknaden kommer att utvecklas, men visst kommer de digitala innovatörernas frammarsch att fortsätta.” säger Leif Börjesson, men lägger till; ”Det troliga är att framtiden finns i blandföretag där kombinationen av publishing med digital erfarenhet ger en bra bas men kunder i stort antal lockas av nya, starkt upplevda kundfördelar.”

Marknadsförarens jobb alltmer komplext
”Tiden är ju som alla vet sedan länge förbi då man kunde bygga en verksamhet på klassisk reklam,” säger Leif Börjesson, styrelseordförande för Sveriges Annonsörer och VD i Spring Wine & Spirits AB.” Ständigt varierade val av medier och former för marknadskommunikation är nödvändiga för varumärkesbygge och kommersiell hållbarhet. Optimering och mikrokoordinering av marknadsinvesteringar blir en självklarhet för allt fler. Kunddata och konsumentinsikt en allt viktigare tillgång”.

”En paradox för oss marknadsförare är att det aldrig varit svårare att nå människor, men heller aldrig lättare. Att vara maximalt relevant och avvikande blir allt viktigare, men också allt svårare. Att ha en stark idé om vad man ska göra, men också säga är viktigare än någonsin. Totalt sätt breddas marknadsförarens roll konstant och i allt snabbare takt, kompetensutveckling är en allt mer brännbar fråga för våra medlemmar. I synnerhet inom det digitala området”.

Kommer konsumenterna att kunna läsa och förstå?
”En fråga som ställs allt oftare är om konsumenterna framöver kommer att kunna läsa och förstå text. Den ger mindre anledning till oro än hur det ska gå för papperstidningarna. Jag är faktiskt inte så orolig för de unga. Jag är helt övertygad att de kommer klara av att ha en balans mellan det digitala och det analoga, det snabba och det långsamma, det ytliga och det djupa. Även om beteenden ändras, behöver det inte vara till det sämre. Bara annorlunda. Ett exempel är min elvaåriga dotter som absolut inte har samma läsvanor som jag hade i motsvarande ålder. Å andra sidan pratar hon engelska på en nivå som jag bara kunde drömma om när jag var i hennes ålder och hon vet mer om geografi än jag -allt tack vare hennes digitala lekande,” slutar Leif Börjesson.

Läs även:

Styrelseordförande i Sveriges Annonsörer: ”De måste vara relevanta och avvikande”
En av Sveriges mest erfarna medieforskare: ”Det är inte läsningen som dör ut, det är läsvanorna som förändras”
Vad kan hända nu – efter Bonniers köp av Dagens Media?
”För att trygga journalistikens överlevnad arbetar vi för att skapa rättvisa och lika skatteregler”
Google och Facebook på väg att krossa Sveriges tidningar

Artikeln är skriven av:


Olle F. Ringenson

Olle F. Ringenson

Att vara marknadsledare har sina risker, Ju mer man har byggt murar, skrivit på avtal och förbindelser, investerat kapital, desto mindre rörlighet har man kvar. Att snabbt kunna ändra strategi kan vara nödvändigt för den som vill överleva.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>