Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Openbook lovar att vara gratis utan annonsering eller spårning

Ännu ett nätverk vill utmana Facebook. Den här gången är det tjänsten Openbook som vill skapa en plattform fri från annonsering och spårning.

Bakom initiativet finner vi några säkerhetskillar. Bland andra Joel Hernández som är cyber security engineer, skaparen bakom PGP, Philip Zimmerman och Jaya Baloo som jobbar som säkerhetschef för holländska telebolaget KPN.

Tanken är att skapa ett gigantiskt peer-to-peer-nätverk där både företag och individer kan tryggt byta information med varandra.

”For example, you could sell your beloved Star Wars collection on the network in the same way you could hire someone to walk your dog or be the DJ at your party’. This will move the network firmly away from the Facebook revenue model where ’the consumer is the product’ and ’the whole business model is based on users not having privacy,” förklarar Zimmerman.

Om du vill nu veta mer om Openbook så hittar du deras kickstarterkampanj här.

 

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>