Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nielsens mätproblem i Australien är ett tecken på något som kommer

Landet Down Under fortsätter att ha stora problem med Nielsens onlinemätningar. Det är så att siffrorna öka i galen takt och ingen vet (eller säger) varför. Är Sverige nästa på tur att få behöva hantera samma problem?

Enligt Nielsen är det för att sajterna har blivit bättre på att tagga upp sitt innehåll. Och sajterna står som frågetecken och undrar hur det kunnat gå till. Det är nämligen så att trafiken till sajterna överlag har ökat med 10-15 procent de senaste månaderna. Kan det vara Apples ITP (Intelligent Tracking Prevention) som spökar. Det är ju så att Apple gjort det helt klart svårt för mätleverantörer som använder tredjepartskakor att mäta unikitet. I Australien är det nära 10 procent av användarna som surfar med just Safari på desktop och hela 47 procent i mobilen.

I Australien har det här väckt stor uppmärksamhet för att annonsörerna litar på siffrorna och baserar sina köp därefter.

I Sverige är det ingen fara om siffror ökar med 10, 20 eller 100 procent för då är det ju bara att publicera dem på Ocast, för där kollar ingen efter kvalitet eller relevans i vad som publiceras.

Men för den seriösa aktören kvarstår problemet och just nu finns det ingen lösning i sikte.

Här kan du läsa mer om Nielsens problem i Australien.

Och vill du spela Roulette med räckviddssiffror ska du klicka här. 

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

1 kommentar

Ganska sällan som en större annonsör inte har en egen 3e partsserver som mäter kampanjens unika räckvidd (rätt eller fel)
Ocast är till för de få journalister som får sin lön baserad på site trafik.
Det är ytterst ovanligt stt en annonsör köper ut hela räckvidden på en site …… maxräckvidd är även svårt stt leverera till multipla samtidiga annonsörer pga läsning av lågt antal sidor ,

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>