”Kvalitetsjournalistik är vad morgondagens mediekonsumenter gärna betalar för” | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

”Kvalitetsjournalistik är vad morgondagens mediekonsumenter gärna betalar för”

Framtidens journalistik står inför några vägval. Att fortsätta med lättklickade rubriker eller satsa mer på kvalitetsjournalistik? Frågor som vi ställt till prefekterna  Ulla Sätereie och Monica Löfgren Nilsson från JMG, en institution vid GU som många anser är bäst i Sverige på journalistik, medier och kommunikation.

När jag söker prefekten för journalistutbildningen vid JMG Göteborgs universitet får jag upp två namn: den avgående prefekten Ulla Sätereie som efter sju år i chefsstolen är på väg mot ett sabbatsår vid University of Michigan, Ann Arbor, och den nytillträdda prefekten Monica Löfgren Nilsson. Båda har mångsidig yrkeserfarenhet som journalister och som lärare vid JMG, som står för Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid GU.

Ulla och Monica har en gemensam värdegrund. De tror och vill och arbetar för att tidsenlig journalistik på hög nivå ska klara journalistyrket genom digitalkrisen och rädda det hotade fria ordet. Därför måste journalistutbildningen ständigt förändras och utvecklas. Det är man medveten om vid JMG och de övriga journalistutbildningarna sedan många år tillbaka.

Är det dags att ändra journalistutbildningen?
”På JMG gjorde vi om kandidatutbildningen i grunden för två år sedan. Vårt fokus ligger på digital publicering, undersökande journalistik, datajournalistik. Plus de journalistiska kärnvärdena: Källkritik, medieetik, nyhetsvärdering och så vidare” berättar Ulla Sätereie. ”Därutöver har vi startat en internationell ettårig masterutbildning i undersökande journalistik med studenter från hela världen. Deras arbeten publiceras i The Guardian, New York Times, Nikkei Asia Review och liknande.Vi ger också en fristående kurs i digital medieproduktion varje höst, och kommer från och med våren 2019 ge en fristående kurs i fördjupat journalistiskt berättande i text och bild,” fortsätter hon.

Ska den nya kursen anpassas till de nya mediekonsumenternas anspråk på lättlästhet?
”Det är inte den delen av journalistiken vi i första hand utbildar för. Vi strävar efter att våra studenter ska kunna göra kvalitetsjournalistik, den sortens genomarbetad journalistik som vi tror att morgondagens mediekonsumenter kommer att vara beredda att betala för. De ska bli goda berättare, kunna granska missförhållanden, ge fördjupade förklaringar och producera journalistik för alla plattformar,” förklarar Ulla.

”Vår profil är snarare fördjupad kvalitetsjournalistik än  att ställa om mot de nya mediekonsumenternas anspråk vad gäller lättlästhet. Vår bedömning är att det kommer att finnas en fortsatt marknad/betalningsvilja för den genomarbetade journalistiken som utgår från journalistiska kärnvärden,” kompletterar Monica Löfgren-Nilsson.

Ska vi utbilda färre journalister om marknaden väntas krympa?
”Vi följer upp våra studenter regelbundet och efter avslutad utbildning arbetar 80 procent av dem som journalister. Det går med andra ord bra för dem och även våra studenter på den nya mastern – som Ulla berättade lyckas få sina ’grävjobb’ publicerade i ansedda internationella tidningar och tidskrifter. Vi märker också att många arbetsgivare är intresserade av våra studenter genom att de gör ’rekryteringskampanjer’ och vill komma på besök. Så vi kommer (om vi själva får bestämma) att fortsatta utbilda i ungefär samma omfattning som nu,” berättar Monica.

Drabbas frilansande journalister hårdare av krisen?
”Vi rustar även våra studenter för frilansmarknaden genom speciella kurser, men mitt intryck är inte att den ökat, snarare tvärtom men jag har inget belägg i siffror för detta. Men det är färre av våra ex-studenter som frilansar i dagsläget än jämfört med för 10-15 år sedan och mitt intryck är att det blir allt svårare att överleva som frilans (åtminstone i Göteborg),” svarar Monica.

Bildkälla: GU

Fler artiklar och intervjuer om framtidens journalistik, media och kommunikation:

Styrelseordförande i Sveriges Annonsörer: ”De måste vara relevanta och avvikande”
En av Sveriges mest erfarna medieforskare: ”Det är inte läsningen som dör ut, det är läsvanorna som förändras”
Vad kan hända nu – efter Bonniers köp av Dagens Media?
”För att trygga journalistikens överlevnad arbetar vi för att skapa rättvisa och lika skatteregler”
Google och Facebook på väg att krossa Sveriges tidningar

Artikeln är sammanställd av:

Olle F. Ringenson

Olle F. Ringenson

Att vara marknadsledare har sina risker, Ju mer man har byggt murar, skrivit på avtal och förbindelser, investerat kapital, desto mindre rörlighet har man kvar. Att snabbt kunna ändra strategi kan vara nödvändigt för den som vill överleva.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>