Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Kommer Instagram att växa sig starkare än Facebook?

Samtidigt som Facebook minskar i mindre utsträckning än tidigare tokökar Instagram.

Instagrams annonsintäkter ökad med hela 177 procent. Framgången med influencers och Instagrams relativt enkla annonshantering är ett faktum. Så frågan är om Instagram faktiskt kan bli Facebook nästa stora kassako.

Facebooks annonsintäkter ökade också med 40 procent, så det är ju inte så att den plattformen ligger i dvala. Men Instagram 177 procent ökning avslöjar att annonsörerna börjar flytta pengarna till Insta.

Antalet impressions på Instagram ökade med 209 procent och CPM (snittkostnaden per tusen impressions) sjönk med 10 procent. För Facebook var det annat då CPM ökade med 70 procent samtidigt som visningarna sjönk med 17 procent jämfört med året innan.

Idag står Instagram för 23 procent av Facebooks annonsintäkter, under andra kvartalet. Alltså ganska långt från att ta över kungadömet, men trenden är tydlig.

Om du vill gräva dig ned i mer siffror ska du klicka här.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>