Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Giganten som vill avlyssna både kunder och personal

Giganten Walmart har fått okej på ett patent som gör det möjligt för dem att avlyssna sina butiker. Allt från kassorna till samtalen mellan kunderna vid köttdisken.

Med ljud ska Walmart kunna analysera hur många påsar som används vid kassan, vad kassören säger till kunden, vad kunderna säger till varandra framför köttdisken, hur många varor som köptes och mycket mer.

”This patent is a concept that would help us gather metrics and improve the checkout process by listening to sounds produced by the bags, carts and cash registers and not intended for any other use. We file patents frequently but that doesn’t mean the patents will actually be implemented. We’re always thinking about new concepts and ways that will help us further enhance how we serve customers,” förklarar Walmart.

Ja, det är ju inte så många fler saker som kan spåras. Idag har man kameror för att spåra ljud, tillsammans med undersökningsbolag spårar man kvitton och vad som säljs, såklart att ljud ska vara med i den grytan av mätningar.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>