Keymetrics

Display håller inte längre – Expressen satsar på betalmodell

DN.se och SvD.se har båda visat vägen för hur betalmodeller kan fungera. Ett måste för alla medier som vill täppa till sin blödande affär.

Vi är inte långt från att kunna driva jättar som Aftonbladet.se eller Expressen.se med AI-journalister, kuratorer och big data. Redaktionen kommer att bli överflödig men tills detta händer gäller det för koncernerna att stoppa blödningen.

Enligt Bonnier-ägda Resumé har Expressen en betalmodell på gång. Det var självaste Thomas Mattsson som gick ut med informationen under ett seminarium i Almedalen.

Enligt Resumé bekräftar även Klas Granström planerna i ett mail, men går inte in på några detaljer.

Samtidigt som medierna vill låsa in sina verksamheter bakom betalväggar ser vi allt fler innovativa lösningar som gör det möjligt för läsarna att gå runt betalväggarna. Katt- och råttaleken är full sving, precis som display vs Adblocker.

Men medierna måste ju på något sätt tjäna sina pengar, eller är mediebranschen på väg att slå ut sig själv? Fejk news, erkännande om clickbait, reklamprydda sajter, svårigheter att få klick på annonser och så mycket mer har lett till att branschen sakta men säkert tagit koll på sig själv. Varför betala för något som inte ger mer än lite underhållning för en stund.

Vi får se om Expressens strategiska drag –  med att införa betalväggar – lyckas vända på affären och stoppa blödningen.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kablar är riktigt häftiga