Keymetrics

3 anledningar till varför du ska använda nativeannonser

Nativeannonsering har blivit allt större den senaste tiden. Om du ännu inte har hakat på trenden så kommer här tre anledningar till varför just du kan tjäna på nativeannonsering.

En nativeannons är en sponsrad annons som förekommer som en del bland andra inlägg. Annonsen är utformad så att den ser ut att vara en del i helheten och påverkar inte användarupplevelsen. Exempel är annonser som ser ut som tidningsartiklar, eller Facebooks ”föreslagna inlägg” som ingår i det vanliga nyhetsflödet.

Nativeannonser har dessutom visat sig ha bättre konverteringsgrad och generera fler och bättre leads. Faktum är att det blivit så uppmärksammat att nativeannonser beräknas omsätta 21 miljarder dollar år 2018. Så varför ska just du använda dig av dem?

1. Användarna gillar dem

Det är ett faktum att användare ogillar annonser, de uppfattas som distraherande, missvisande och felaktiga. Användarna befinner sig på nätet för att de vill ha underhållning eller hitta en lösning på ett problem. Genom nativeannonsering stör du inte de som vill ha underhållning, och du kan samtidigt tillhandahålla en lösning för de som letar efter det.

De som letar efter en lösning är nämligen inte nödvändigtvis ute efter en ny produkt eller tjänst, i alla fall inte som de vet om. Men om en video om ryggsmärtor integrerat berättar om en lösning så verkar lösningen mer trovärdig än om en annons poppar upp. Att hela videon är producerat av ett företag förtar inte upplevelsen för användare, och det är mer sannolikt att de vill köpa lösningen.

2. Nativeannonser ger större engagemang

Användare idag har antingen vant sig vid att mentalt filtrera bort annonser, eller använda en annonsblockerare. Däremot har nativeannonser visat sig ha 53% högre tittarfrekvens, vilket ger hela 60% högre konvertering.

Undersökningar har dessutom visat att nativeannonser genererar upp till 18% högre köpintention samt kan lyfta ett varumärke med över 80%. Givetvis måste användaren förstå vilket call to action som annonsen uppmanar till. Men eftersom annonsen inte uppfattas som störande så accepteras den av användaren.

3. Annonserna delas vidare

En vanlig annons blir i bästa fall ignorerad, och i värsta fall anmäld som oönskad. En nativeannons däremot kan mycket väl delas i användarens eget flöde eftersom den är informativ eller intressant. Det finns flera exempel på när nativeannonser har blivit virala, vilket så klart är ett guldläge för annonsören.

Utöver Facebook finns nativeannonser på flera andra sociala nätverk, bland annat Snapchat, BuzzFeed och Netflix. Snapchat är definitivt mästaren på nativeannonser och miljontals användare ser dagligen de annonser som pumpas ut genom Snapchat Discovery. Med deras börsnotering för några veckor sedan kommer sannolikt annonsmarknaden på Snapchat att öka, i synnerhet som antalet användare stadigt ökar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SurveyMonkey ökar med 17 procent till 661 miljoner kronor