Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Utmanaren till storbankerna rekryterar höga chefer från IKANO bank

FinTech-bolaget Plexian som bygger mobila plånböcker med digitala lojalitetsprogram vässar nu sin ledning med två personer med ett förflutet inom IKANO Bank. Malmöbolaget har lyckats rekrytera Staffan Mattson som kliver in i rollen som CEO och Per-Anders Eriksson som blir bolagets nya CTO. Grundaren och tidigare CEO Sami Sulieman blir CCO och arbetande styrelsemedlem i bolaget.

Plexian startade för ett drygt år sedan med ambitionen att skapa ett smartare betalkort som minskade administrationen för såväl företag som konsumenter. I kortet skulle det gå att samla flera olika medlemskort såsom gymkort och bankkort. För företag fanns även ambitionen att automatiskt kunna bokföra utgifter för att på så sätt minska företagens administration, samt genom AI och andra digitala lösningar förenkla användarnas vardag. Nu, ett år senare, är mycket mer på plats, samarbetsavtal med viktiga nyckelspelare är tecknade och ambitionerna har börjat väcka uppmärksamhet hos såväl företag som slutkonsumenter.

Nu rekryterar man alltså två tunga namn från finansbranschen. Dels Staffan Mattson som närmast kommer från en roll som managementkonsult och som tidigare arbetat som CEO på IKANO Bank i Ryssland, där han byggde upp verksamheten från grunden; och dels Per-Anders Eriksson som tidigare varit Head of Application Development på IKANO Bank med ansvar för cirka 140 personer.

”Den traditionella modellen kopplad till begreppet kundlojalitet är i stark förändring och på väg bort från fokus på transaktioner till att bygga genuina och ärliga relationer.” säger Mattson i ett pressmeddelande. Han fortsätter: Att erbjuda ett lojalitetsprogram är inte längre lösningen. Framtiden är att vara ett lojalitetsbolag. Plexian arbetar med ny modern teknik och en strategi som baseras på ett utifrån-in tänk vilket skapar förutsättningar för att introducera lösningar som verkligen skapar riktiga mervärden för såväl partners som användare”

Plexians resa har bara börjat, men expanderar redan snabbt och räknar med att vara 25 personer vid slutet av året, från att ha varit tio personer vid årets början. Vi ser fram emot att få se hur denna utmanare ska klara sig i det tuffa finansklimatet. Men samtidigt blåser det nya vindar, och de svenska storbankerna börjar på allt fler områden se sig omsprungna av mindre och mer snabbfotade konkurrenter.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>