Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Tillbaka till jobbet – stressa inte upp dig

Efter sommarledigheten är det dags att komma igång och jobba igen. Men kanske har du gått ner i ett lugnare tempo, och de där rutinerna flyter inte riktigt lika bra längre. Då är det viktigt att inte stressa upp sig för mycket.

I synnerhet inte när det känns som att ingen riktigt blir som du tänkt dig, och deadlines kommer närmare och närmare. Därför kommer här två övningar för att hjälpa dig behålla lugnet och inte stressa upp dig i onödan.

Att känna stressen komma krypande i takt med att du tappar kontrollen över situationen kan få den bäste att börja tvivla på sig själv. Men då är det dags att lugna ner sig och se till att återta kontroll.

Dessa två enkla övningar tar mycket kort tid och kan snabbt minska stressen och ge dig en känsla av kontroll igen.

Kort Mindfulnessövning:

  1. Ta en kort promenad till köket eller toaletten, fokusera på hur din kropp rör sig. Känn hur armarna pendlar fram och tillbaka bredvid kroppen och hur du placerar fötterna när du går. Vänd och gå tillbaka till din plats, fortfarande fokusera på kroppens rörelser.
  2. Väl tillbaka vid din plats är det dags för lite stretching, sträck armarna mot taket och känn hur fingrar, armar, rygg, ben och fötter sträcks ut. Luta huvudet först åt vänster sedan åt höger och känn hur nackmusklerna sträcks ut. Titta upp i taket och sedan ner i golvet och känn hur ryggraden stretchas.
  3. Sätt dig ner, blunda eller vila ögonen på en punkt ca en meter framför fötterna. Jobba med musklerna i ansiktet genom att först skrynkla ihop ansiktet som om du bitit i en citron, sträck sedan ut det och försök göra ansiktet så avlångt som möjligt. Försök sedan dra ihop ansiktet så det blir så smalt som möjligt, och sedan stretcha ut det åt sidorna så ansiktet blir så brett som möjligt.
  4. Öppna ögonen och känn hur du lugnt och metodiskt kan ta dig an uppgifter igen.

Power Pose:

  1. Ställ dig upp med fötterna axelbrett isär och sätt händerna i höfterna. Sträck på ryggen och håll huvudet högt, lyft hakan och rikta blicken rakt fram.
  2. Ta tre djupa andetag och känn hur luften fyller ut bröstkorgen och liksom lyfter upp dig. Tänk på att du har den position som du har för att du är rätt person för den. Du är kapabel, kunnig och kompetent.
  3. Ta ytterligare te djupa andetag och känn hur luften fyller dig med självförtroende och tillit. Det är dags att ta tag i dagens uppgifter.

Dessa övningar tar 30-45 sek att utföra, men kan öka din produktivitet mångfalt. Genom att agera medvetet och med en känsla av kontroll kommer du minska risken för att du fattar felaktiga beslut eller stressar igenom ett moment. Se till att du har kontroll på din situation, istället för tvärt om.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>