Keymetrics

Teknikjätten Ericsson vill hjälpa annonsörer att nå ut till rätt konsumenter

Ericsson vill hjälpa världens annonsörer att verifiera sin geo-data genom att matcha konsumentens uppgifter till operatörernas information.

Geo-data kan vara ett mycket effektivt sätt att nå ut till olika målgrupper, analysera beteenden och upptäcka nya kundsegment. Men att få tag i geo-data med hög kvalitet kan vara rätt svårt, säger Ericsson som nu hoppar på visionen att förse marknaden med operatörernas bästa geo-data.

Ericsson har tagit fram en tjänst som de döpt till Emodo Audiences, som säljs av Ericsson mobilenhet Emodo. Enligt Ericsson är tjänsten “carrier verified” dvs att operatörerna bistår i att verifiera att den data som används är korrekt.

“Carrier data is uniquely qualified as a persistent, accurate, and scalable data source, in that it captures everything that happens on the mobile device — up to 600 events per device per day,” kommenterar Ericsson.

Geo-data kommer från SDK:er, appar, beacons och besök till butik. Emodo matchar ihop användarnas ID med geo-koordinater (lat/long) med datum och tid med operatörernas data för att verifiera korrektheten. I tjänsten kan man antingen ta del av fördefinierade segment eller skapa egna.

Emodo betalar operatörerna varje gång de verifierar geo-data eller har en rev-share modell för reklamintäkten.

Enligt Ericsson är lösningen anpassad till rådande lagar om personuppgifter.

Anyway .. om du vill läsa mer om Ericsson satsning ska du klicka här.

Nej, vi fick inte en enda krona för att skriva det här inlägget. Vi tycker att tjänsten verkar intressant och kan inspirera utvecklare och annonsörer. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kantar Marketplace är lanserad – plattformen där du gör egna undersökningar