Keymetrics

Tänk om alla kunde gå ihop i en stor och lycklig branschorganisation

Den amerikanska branschorganisationen ANA (Association of National Associations) har precis köpt upp ännu en branschorganisation. Det verkar helt enkelt vara en ny trend att försöka baka ihop en massa små organisationer till en stor för att skapa en ’SuperJIC’. Tanken verkar vara att helt enkelt kunna täcka större del av marknaden och hjälpa medlemmarna bättre. Tänk om samma sak kunde hända här i Sverige, det vore ju awesome!

ANA har alltså precis köpt den över 100 år gammal branschorganisationen DMA (Data and Marketing Association). Fast när den skapades hette den tydligen Direkt Marketing Association. De bytte namnet för två år sedan eftersom de nu jobbar mer med data är direktmarknadsföring. Från den 1:a juli ingår de dock i den stora ”Föreningen för föreningar” ANA (så sjukt meta), som då kommer företräda över 2.000 medlemsföretag, 20.000 varumärken och 150.000 människor. Fatta vilken power!

Alla verkar nu prata om att slå ihop mindre branschorganisationer till några få men större. Man kallar det för SuperJIC (Super Joint Industry Committee), och är en form av metaorganisation. Speciellt på marknadsföringssidan så har det nämligen börjat bli tydligt att de är inne och trampar på varandras områden eftersom marknadsföringen blivit mer spridd och komplex. Vad skiljer exempelvis American Marketing Association från säg Marketing Association, eller Mobile Marketing Association, eller Produce Marketing Association, eller den ganska geografiskt nischade Saskatchewan Professional Marketing Association? Vi kanske kan enas om att det är lite för många olika Marketing Associations för att kunna hålla reda på dem.

Ta nu en titt på hur det ser ut i Sverige, här finns ju också massor av olika branschorganisationer som verkar jobba med mer eller mindre samma saker. Varför tar vi inte och slår ihop dem i en ny, stor fin organisationsfamilj. Den skulle kunna heta typ ”Organisationen för Bransch Organisationer” (OBO), eller kanske ”Branscher i Business” (BIB). Det finns säkert någon bra copy som kan komma på ett bättre namn om ingen av mina förslag duger. Poängen kvarstår, med förre organisationer blir det enklare att veta vart man ska vända sig i olika frågor. Plus att det skulle bli enklare att veta vilken organisation man ska vara med i, för det är ju faktiskt rätt svårt för företagen att veta vilken organisation som passar bäst när det finns en hel drös att välja mellan. Tänk bara på alla synergieffekter som skulle skapas inom mätningar och annonsstandarder. Så mycket enklare för annonsörer, medieägare att förhålla sig till en organisation än att behöva springa runt på stan hos alla, så som det fungerar idag.

Jag ser helt enkelt fram emot att den här trenden kommer till Sverige också. Lite mer tydlighet, lite färre organisationer som slåss om samma kaka. Tänk vad smidigt om det bara fanns en organisation att vända sig till för marknadsföring, en för undersökningar, en för försäljning, en för chefer och ledarskap med mera, ni fattar vad jag menar. Frågan är vem som vågar ta första steget?

More power to the one, than to the many – säger jag.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
IAB Sverige tvingar fram en revision av Kantar Audit