Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här fungerar Instagrams hemliga algoritmer

I en läcka har Instagram avslöjat hur de rangordnar bildflödet för alla användare och hur olika faktorer påverkar ordningen. Annonserar du på Insta är det här måste-läsning.

För det första visas bildinlägg från familj och vänner högst upp. Något som Mark Zuckerberg (som även äger Instagram) valde att prioritera redan 2016. Men vad som händer emellan dessa inlägg har fram till idag varit en hemlighet.

Det finns tre huvudfaktorer som påverkar rangordningen: Intresse, hur nytt inlägget är (eller aktuellt det är) och relation.

Intresse – handlar helt enkelt om hur intressant Instagram tror att du tycker inlägget är. Hur nytt inlägget är – är just vad det betyder, alltså att Instagram prioriterar nya inlägg över gamla. Relationen till den som publicerat inlägget och bilden avgör också hur högt upp inlägget hamnar.

Förutom att vi fick redan på vilka faktorer som prioriterar inlägg har även Instagram berättat att de inte tänker införa en funktion som gör det möjligt att sortera om inlägg, som omvänd kronologisk ordning. Och Instagram gömmer inga inlägg. Om du scrollar tillräckligt länge så ska alla inlägg från alla du följer finnas med i flödet.

Vi får även veta att Instagram straffar inte inlägg eller användare som tar till med för många hashtags.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>