Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här använder vi våra tablets i vardagen

Enligt en ny undersökning som GfK Norm har genomfört på uppdrag av Huawei används
tablets, eller plattan, främst till att läsa mail, nyheter och att ha med när man är på resande fot.

När det kommer till de mest betydelsefulla produktegenskaperna är svenskarna rörande överens om att batteritiden är viktigast. Men hur skiljer det sig egentligen mellan män och kvinnor, för att inte tala om de olika åldrarna?

Medan antalet datorer i hushållen blir allt färre så fortsätter mängden surfplattor i hemmen att öka. I dag finns i genomsnitt 1,2 plattor i varje hushåll. Bland barnfamiljer är samma siffra närmre två.

Enligt en ny undersökning från Huawei visar det sig att plattans främsta användningsområde är att läsa mail och nyheter. Ha med plattan på resan, surfa på sociala medier och se på serier och film är andra populära användningsmoment. När det kommer till vad vi värderar högst med en surfplatta toppar batteritiden listan, därefter en bra skärm.

Det skiljer sig dock åt i tyckandet mellan både könen och de olika åldersgrupperna. Kvinnor vill nämligen använda plattan för att låta sig inspireras och söka recept. Dessutom tycker de att de viktigaste egenskaperna är att den är lätt att ta med sig, snabb att ladda samt smidig att hålla i.

Männen vill å andra sidan använda surfplattan som ett arbetsverktyg för att bland annat visa presentationer. De tycker istället att ett bra utbud av applikationer och att den är snabb är viktigare egenskaper.

Var tredje svensk mellan 30 och 49 år använder surfplattan för underhållning till barnen. Dessutom uppger närmare sex av tio bland unga mellan 16 och 29 år att de använder plattan för att se på serier och film.

Topplista: här är en surfplattas viktigaste egenskaper
1. Lång batteritid 74 %
2. Bra skärm 64 %
3. Snabb 53 %
4. Stort lagringsminne 51 %
5. Användarvänlig och lättnavigerad 51 %

Topplista: detta använder vi helst en surfplatta till
1. Läsa mail 70 %
2. Läsa nyheter 63 %
3. Ha med på resor 60 %
4. Sociala medier 43 %
5. Se på serier/film 42 %

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>