Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Paneldiskussion om AI och kundupplevelse

Jag var med i en paneldiskussion i Las Vegas förra veckan om hur man skapar en bättre kundupplevelse med hjälp av AI.

De som var med i paneldiskussionen var följande:

Rob Walker – VP of Decision Management Analytics hos Pega
Andrew McMullan – Head of Customer Decisioning, Commonwealth Bank of Australia
Martijn Gribnau – CTO, Genworth Financial
Saul Van Beursen – CIO Chase Customer Community, Banking JPMorgan Chase
Adrian Swinscoe – Moderator

Det var en intressant diskussion där Adrian började ställa frågor den första kvarten, sedan fick vi hoppas in de sista fyrtiofem minuterna och ställa våra frågor. Jag försöker sammanfatta det som vi talade om nedan.

Budskapet är att förenkla alla processer. För banker gäller det att flytta tillbaka kundrelationens om den var på 70-talet. Då skedde kundrelationen inne i bankkontoret men med bankomaternas lansering har kunderna flyttat ut från banken och med internetbanken har kunderna flyttat ännu längre bort från bankkontoret och mötet med banken.

Alla pratar om AI idag men hur vet man om det som företagen påstår att deras AI göra verkligen fungerar. Det enda sättet att ta reda på det är att testa om man verkligen får den ökning och effekt som man vill ha och som utlovats. Det är på det sättet man tar reda på om det fungerar.

Trots all digital transformation där data talar till kunden i realtid måste du ändå alltid kommunicera med dina kunder för att stämma av med dem som faktiskt använder era produkter och tjänster. För att säkerställa en god kundupplevelse gäller det att du faktiskt träffar dina kunder och ser vilka behov de har och om de sedan uppfylls på rätt sätt, med de lösningar som AI tagit fram.

Man skall använda AI ”för att göra gott”det vill säga att man ska använda tekniken för att hjälpa kunderna till en bättre upplevelse på riktigt. Företag kommer göra misstag under resan men vartefter kommer man hitta rätt väg för hur man vänder tekniken och var AI kan addera ett kundvärde.

Till exempel om man går in på sin bankapp kan den påminna dig om att ditt kort är på väg att gå ut genom att man kopplar ihop data och AI som hela tiden hjälper dig i din kundrelation och ger mervärde för slutanvändaren.

Idag används AI för att göra ”fotarbetet” och underlätta löpande saker som man hela tiden måste göra genom att automatisera processerna. Inom en snar framtid kommer vi se AI-teknik som kommer hjälpa företag att föreslå saker som man inte har tänkt på genom att de går igenom system och hittar nya lösningar.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>