Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Sveriges Annonsörer vill skapa ett mer transparent mediesverige

Sveriges Annonsörer tillsätter ett ny grupp bestående av annonsörer, medier, mediebyråer, analysföretag och internetaktörer. Målet är att vägleda branschen framåt och få till ett mer transparent mediesverige.

”Vi har samlat några av Sveriges vassaste personer som är inblandade i medieköp från olika delar i vår bransch. Syftet är att teamet skall bringa klarhet i svåra frågor i den snabbt växande digitala mediemarknaden och förenkla och förklara hur saker och ting hänger ihop så att annonsörer, mediebyråer och medier har en samsyn kring vad som är transparens och vilka siffror som man skall redovisa och validera på ett korrekt sätt,” säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Intressant att notera att varken Bonnier eller Schibsted är med i gruppen, trots att det var de som tidigare klagade på Facebook och Google (som numera är med) att de inte vill verka för en transparent mediesverige. Det är som ombytta roller när nu Bonnier och Schibsted dribblar med sina siffror och söker sig bort från allt vad transparens heter, till skillnad från Facebook och Google som insett vikten av att vara med i olika grupperingar för att blidka annonsörerna.

Expertteam Mediekvalité består av följande personer:

Silvia Barklund – SPP, Ordförande

Axel Birgerstam – Scream Mediebyrå, Vice ordförande

Linus Blom – Lantmännen

Carolina Löfving Larhed – Telia

Jesper Both – Unibet, Kindred Group

Sanna Söderström – PHD

Per Ekfeldt – OMD

Fredrik Hermansson – Acast

Mikael Ekelöf – TV4

Carl Wåreus – Google

Martin Hehrne – Facebook

Uday Printzell – KIT

Mats Selling – Eniro

Peter Bryngelsson – Demoskop

Peter Mackhé – Sveriges Annonsörer

 

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>