Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nu ska Facebook bli som Tripadvisor fast för allt

Facebook har nyligen lanserat en funktion som de kallar för ”Lämna din åsikt” som gör det möjligt för användare att ge betyg och kommentarer till företag vars annonser de klickat på.

Företag som får många negativa betyg från användare kommer att få feedback från Facebook, men inte vem som tyckte vad eller vad deras individuella betyg var.

Du kommer åt verktyget i menyn ”Senaste annonsaktivitet” eller ”Recent Ad Activity” där Facebook listar alla senaste annonser som klickats på.


Självklart får alla annonsörer se grafer på hur nöjda eller missnöjda deras kunder är. 

Funktionen ”Lämna din åsikt” ger användaren tre olika val – nöjd, neutral eller missnöjd. Sen får användaren ge betyg om – produktens kvalitet eller leverans – beroende på vad de sa på första frågan.

Idén är att Facebook vill hjälpa företag att ta mer ansvar för vad de säljer och levererar.

”The information is quite relevant for our business. This helps us track consistency with our own customer satisfaction data and it helps us prioritize issues to work on,” kommenterar en annonsör som testat funktionen på Facebook.

Här kan du läsa mer från Facebook.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>