Nu kan du se Premier League på Amazon

Nätjätten Amazon har tillsammans med Facebook, Twitter, Google och Netflix gett sig in i striden om sändningsrättigheter för olika sportevenemang. Nyligen stod det klart att Amazon som först av de stora nätaktörerna köper en av de två återstående rättighetspaketen till brittiska Premier League, världens mest eftertraktade liga.

Sporträttigheter är en av de viktigaste anledningarna till att tittare väljer abonnemangsavtal med olika distributörer, så det är föga förvånande att stora nätaktörer också vill vara med och slåss om en del av kakan. Traditionellt sett är det de stora TV-bolagen som varit med i budgivningen, men med en allt större tittarskara som bara finns på nätet är det naturligt att rena nätaktörer också ger sig in i striden.

Just Premier League är en av världens mest prestigefyllda och eftertraktade ligor att få rättigheterna till. Sändningsrättigheterna säljs i olika paket, och de fem huvudpaketen såldes redan i februari. Två mindre paket återstod dock eftersom de inte fick tillräckligt bra bud för dem. Orsaken till att en upptrappning av priset uteblev i år, något som annars är mer regel än undantag, var att Sky och British Telecom träffade en uppgörelse om att sända varandras kanalutbud. De två är annars de som strider hårdast om rättigheterna, vilket leder till kraftiga prisstegringar.

Nu står det dock klart att Amazon köper ett av de två paketen, men köpesumman förblir okänd. Paketet innebär att Amazon får sända 20 matcher per säsong fördelade på en veckoomgång samt en omgång på en brittisk söndag. Nätjätten har sedan tidigare även köpt rättigheterna till tennisens APT-tour i England, samt rättigheterna att sända amerikanska NFL-matcher på torsdagar under de närmaste två säsongerna. Man börjar med andra ord bygga upp en bra bas av sporträttigheter som sannolikt kan locka till sig en hel del tittare.

Även Facebook och Twitter har köpt olika typer av sporträttigheter runt om i världen, ageranden som ligger i linje med deras respektive ambitioner att bli plattformar för streaming och livesändningar.

Utöver att kunna dra in pengar från abonnemangskunder är det möjligheten att kunna sända reklam i samband med matcherna som lockar stort. Reklamspotarna under exempelvis Super Bowl uppgår till rena fantasisummor, och motsvarande gäller för Premier League. Många av de annonsfinansierade plattformarna börjar få slut på annonsutrymme, så att hitta nya sätt att få in reklampengar är avgörande för att kunna fortsätta expandera och öka sin affär. Nu väntar vi bara på att Amazon ska komma till Sverige, så att vi också kan få ta del av sporten.