Keymetrics

I framtiden kommer en digital hjärna göra jobbet åt dig

Intervju med Robin Collyer marknadsspecialist hos Pega.

Hej Robin, trevligt att få en pratstund med dig. Kan du berätta mer om Pega och din roll?

Mitt namn är Robin Collyer och jag har en bakgrund från teknologi-området och har till uppgift att hjälpa företag att skapa bättre kundupplevelser och smartare kommunikation. Om sedan man kopplar på en hjärna i form av ”AI” som under kontrollerade former får driva dialogen med kunderna, så kommer man kunna skapa fler och relevanta dialoger och därmed uppnå en bättre relation med sina kunder. En viktig källa för detta är naturligtivs data som redan finns i organisationernas system.

Som en specialist inom marknadsföringstrender, kan du berätta vad du ser framför dig 2020?

Man får en mer mänsklig kommunikationen med hjälp av AI och man får en bättre balans mellan företag och kunder och kommunikationen mellan dem så att man interagerar på kundens villkor. Istället för att försöka trycka ut sina budskap, kam man istället hjälpa till i kundresan och svara på frågor vid rätt tillfälle i rätt kanal all efter kundernas intressen och behov. Man går från push till pull.

Du är ansvarig för AI – artificiell intelligens – vilken roll tror du att AI kommer spela i framtiden?

Självoptimerande kampanjer där ”AI” skapar ett bättre sätt att kommunicera där systemen gör det hårda arbetet så att man kan göra det smarta arbetet med att skapa smart kommunikation, man behöver inte längre sitta och manuellt optimera dem. Detta kan maskinerna göra åt dig. 

”Det kommer att ske en stor förändring i hur företag kommer att jobba med sin marknadsföring i framtiden”

Företag kommer att bli mycket bättre på att ha relevant kommunikation i kontext som i sin tur ger användarna en mycket bättre upplevelse.

Tror du att man kommer att kommunicera på ett bättre sätt och använda systemen på det sätt som man borde göra?

Man kommer att flytta från RTB – real time bidding – till att kommunicera mer till rätt person vid rätt tillfälle i rätt kanal där de befinner sig och på deras villkor. Idag är det mycket ”pay and spray”

Kan du ge oss de fem hetaste trenderna inom digital transformation just nu?

Fokus kommer att vara på att förändra organisationerna för att kunna använda de system som finns tillgängliga idag. Man pratar mer om vad som händer i slutändan istället för att prata om smarta system. 

Man kommer att prata om frågor som vilket typ av företag som man vill vara i framtiden. Man kommer framledes att köpa på respons istället för exponeringar. Användarna blir mer medvetna och delar gärna gärna data om man får en bra upplevelse i utbyte. 

Robin Collyer from UK, Marketing & Decision Specialist, Pegasystems on Pega – Marketing and broader marketing trends 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tips: 8 gratisverktyg för SEO som gör jobbet