Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook utökar möjligheterna för annonsering på Marketplace

Facebook Marketplace är en del på plattformen där privatpersoner kan köpa och sälja produkter i sitt närområde. Förra året började Facebook låta kommersiella aktörer göra reklam där och nu utökar man möjligheterna, både genom att expandera till fler länder, och genom att lägga till fler funktioner.

I januari blev det möjligt för alla företag i USA att annonsera på Marketplace, och i maj öppnades det upp för kanadensiska företag. Nu meddelar företaget i ett blogginlägg att de expanderar till Australien och Nya Zeeland, och det känns som en tidsfrågan innan även europeiska länder får tillgång till de nya annonsmöjligheterna.

Utöver att lägga till fler länder gör de även förändringar i vilka målsättningar du kan jobba med på Marketplace. Tidigare gick det att jobba med trafik, konvertering och kampanjmål för olika produktkategorier. Nu lägger man till möjligheten att annonsera mot antal som sett en video eller rena räckviddskampanjer. De annonsformat som är tillgängliga är både videoannonser, enskilda bilder eller en bildkarusell. Ännu så länge är det dock bara möjligt att ha Marketplace-annonsering som ett komplement till en befintlig kampanj, och inte som en stand-alone produkt.

I blogginlägget lyfter Facebook även fram två exempel på företag som lyckats väl med sina Marketplace-kampanjer. Dels plånboksförsäljaren Thread Wallets, som när de lade till Marketplace ökade sin ROI med 41 %. För Marketplace var dessutom CPC (cost-per-click) hela 71% lägre än för annonser i det vanliga nyhetsflödet. Företagets director of e-commerce, Logan England, kommenterar dock att volymen är betydligt lägre i Marketplace, men att siffrorna ändå är mycket imponerande.

Det andra caset är företaget FabFitFun som säljer prenumerationer på boxar med livsstilsprodukter för kvinnor. Under en 30-dagars kampanj såg de en ROI på 2,2X och en minskad kostnad per konvertering med 16% jämfört med tidigare kampanjer. Deras VD och medgrundare Michael Broukhim menar att företaget kommer fortsätta använda Marketplace för sin annonsering.

I Sverige lyser dock möjligheterna med annonsering med sin frånvaro. Men samtidigt lider Marketplace i Sverige av att Blocket och liknande köp-och-sälj sajter har en mycket stark position. Marketplace börjar dock få upp farten i och med att så många användare ändå befinner sig på plattformen. Inom några år kanske det därför blir relevant för Facebook och framför allt företagen att synas på Marketplace, men i nuläget är det nog bättre att fokusera på annonsering på andra ställen.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>