Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook tvingar nu annonsörer att samla in medgivande från konsumenten

För att undvika ännu en skandal inför Facebook en ny regel vad det gäller Custom Audiences. Numera måste annonsören ha konsumentens medgivande.

I Custom Audiences kan du få riktade annonser baserade på din e-postadress eller mobilnummer. Med start från den 2 juli ska annonsörer som vill använda Custom Audiences godkänna att de i sin tur fått godkänt från konsumenten att uppgifterna får användas.

Användare på Facebook ska kunna klicka på funktionen ”Varför ser jag den här annonsen” och då få information om vem som ligger bakom och då också vem som laddat upp deras uppgifter för att möjliggöra riktad reklam.

Här kan du läsa mer.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>