Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Efter midnatt får du två besök med Google Analytics

En allvarlig räknemiss som inte så många har koll på är att Google anser att besöket blir helt nytt efter midnatt. Om du har många nattliga besökare så kommer du att dubbla antalet besök.

Här är ett exempel:

Nisse besöker din webbplats kl 23:50 den 6 juni. När han lämnar webbplatsen är klockan 00:20 den 7 juni.

Google Analytics avslutar det första besöket kl 23:59:59 och räknar ett helt nytt besök, från samma besökare, kl 00:00:00.

Du får med andra ord två (2) besök istället för ett (1) besök när du använder Google Analytics.

Trevligt med boostade siffror om du är sajtägaren men inte lika kul om du är en annonsör som vill veta det korrekta antalet besök till sidan eller sajten.

Så här står det på Googles sajt:
A single user can open multiple sessions. Those sessions can occur on the same day, or over several days, weeks, or months. As soon as one session ends, there is then an opportunity to start a new session. There are two methods by which a session ends:
Time-based expiration:
– After 30 minutes of inactivity
– At midnight

Här kan du läsa mer från Google.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>