Keymetrics

Efter midnatt får du två besök med Google Analytics

En allvarlig räknemiss som inte så många har koll på är att Google anser att besöket blir helt nytt efter midnatt. Om du har många nattliga besökare så kommer du att dubbla antalet besök.

Här är ett exempel:

Nisse besöker din webbplats kl 23:50 den 6 juni. När han lämnar webbplatsen är klockan 00:20 den 7 juni.

Google Analytics avslutar det första besöket kl 23:59:59 och räknar ett helt nytt besök, från samma besökare, kl 00:00:00.

Du får med andra ord två (2) besök istället för ett (1) besök när du använder Google Analytics.

Trevligt med boostade siffror om du är sajtägaren men inte lika kul om du är en annonsör som vill veta det korrekta antalet besök till sidan eller sajten.

Så här står det på Googles sajt:
A single user can open multiple sessions. Those sessions can occur on the same day, or over several days, weeks, or months. As soon as one session ends, there is then an opportunity to start a new session. There are two methods by which a session ends:
Time-based expiration:
– After 30 minutes of inactivity
– At midnight

Här kan du läsa mer från Google.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Allt du behöver veta om programmatic på 5 minuter