Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Digital transformation handlar om att skapa en optimal kundupplevelse

Digital transformation har skapat ett digitalt kaos där allt går snabbare och det är svårt att hänga med, men vi gillar när allt går snabbare och snabbare så det gäller att hänga med på resan in i en digital framtid.

Därför behöver man smarta system som hjälper till att skapa en optimal kundresa.

Live från PegaWorld Las Vegas 2018 morgonsession (i en annan tidsson). Man bjöd på senaste trenderna inom digital transformation kombinerat med humor, men jag håller mig till det tekniska i rapporteringen. Pega används av banker i hela världen och multinationella företag som Google för att koppla ihop data på ett smart sätt.

Här kommer talarna från dag 1:

Alan Trefler, Founder and CEO – Pega

Fake news är inget nytt men det har eskalerat men vi vill inte leva i en ”Fake World” Pegas misson är ”Be Real” det vill säga att man skall vara äkta och transparent med sin data. Man vill göra detta genom att skapa kundengagemang och hjälpa företag att bli mästare med sin Digitala Transformation som skapar en bra kundupplevelse genom att koppla ihop all data.

Pega ser ett stort misstag som företag gör med sin Digitala Transformation och det är:

När man tänker i kanaler från företaget sätter man inte kunden i framsätet, kunder är inte kanaler. Man skapar isolerade kund-silos och hjälper inte kunden i sin resa om man inte kopplar ihop data från alla kanaler i en enad kundbild så att man får en sömlös kundresa. 

Framtiden är en mjukvara som förbättrar och optimerar ditt företags kundupplevelse med hjälp av artificiell intelligens som optimerar ditt jobb, med en design som underlättar för användaren att skapa projekt på ett snabbt och enkelt sätt utan att man måste sitta och koda upp allt som man skall göra. Systemet skall ha en intelligens som gör jobbet åt dig.

Don Schuerman, CTO and Vice President, Product strategy & Marketing – Pega

PegaWorld handlar om historier om hur man har lyckats med sin digitala resa, under dessa två dagar delas 100 exempel där företag delar med sig av sina erfarenheter, så att man kan få inspiration för sin digitala transformation som de flesta företag är mitt i.

Teknik är inget trick det är ett otroligt kraftfullt verktyg som hjälper oss i vardagen. Teknik hjälper oss att driva på innovation som skapar bättre produkter och tjänster. Detta hjälper i sin tur alla användare i vardagen så att vi får en enklare och snabbare kundupplevelse, så att vi alltid hittar det vi är ute efter eller får svar på de frågor som vi vill ha besvarade.

Julia Davis, Senior Vice President, Chief Information Officer – AFLAC (försäkringsbolag)

Julia Davis började prata om problemet med kommunikation mellan IT och Marknad som hämmade utvecklingen. För att lyckas med sina projekt var Julia Davis tvungen att arbeta med ett affärsmål och få IT och Marknad allokerade till hennes projekt för att nå framgång. Samarbete mellan organisationerna är ett måste (istället för att motarbeta) för att man ska nå sina mål. Målet i detta projekt var ”One Day Pay” om man hade ett försäkringsärende skulle man få betalt samma dag som man har anmält det.

Från att ha extremt stora excel-ark på olika platser som skapade en trög organisation, har man samlat allt i ett och samma system som alla arbetar i. Genom att göra detta kapade man ledtider från veckor till dagar så att man med hjälp av teknologin kunde skapa bättre arbetsflöden.

Kerim Akgonul, Senior Vice Precident, Products – Pega

Användare vill ha enkla smarta lösningar som hjälper dem i vardagen. De bryr sig inte hur komplicerat allt är i bakgrunden med automatisering och artificiell intelligens som kopplar ihop data i bakgrunden som skapar den ultimata upplevelsen. Pega hjälper företag att skapa den ultimata kundupplevelsen med ”Enterprice Software” en mjukvara som hjälper företag med deras digitala transformation.

Därför lanseras nu ”Pega Infinity” som är en mjukvara som skall hålla in i framtiden som jobbar med AI och Robotics och bygger på data från 1,5 miljarder användare.

Duncan Macdonald VP Customer Solutions & Rhona Bradshaw VP Customer Experience Transactions – Liberty Global

Liberty Global är världens största internetföretag med 22 miljoner användare och 46 miljoner aktiva tjänster. De använder Pega som deras ”enterprise system” för att koppla ihop all data De har mängder av data att processa så det finns alla förutsättningar för att skapa en bra kundupplevelse. Liberty Global har tre ledord ”Speed Brain Scale” för de system som de bygger sina system på.

Man har bara startat sin resa själva med att skapa den ultimata kundresan så det är viktigt att ha ett skalbart system som man kan växa tillsammans med.

Matt Lake Director, Multi-Chanel Technology – Pega

En demo visades om hur man kan hantera traditionella mail direkt i systemet där man kopplar ihop data som inte är korrekt konfigurerad, där artificiell intelligens hanterar olika språk och felaktiga inmatningar i systemet. AI kopplar ihop data mellan användare och klär på korrekta adressuppgifter och annan information som artificiella intelligensen har hittat/skapat i systemet. Detta förfarande sparar otroligt mycket tid för alla som hanterar kundärenden och skall mata in information in i CRM-system. Roboten matar in all information i alla system där man skall ha korrekt information.

Systemet är så smart så att man kan fotografera faktura och produkt som man vill reklamera om man mailar så fångar systemet vem man är från mail och tar in bild på faktura och produkt in i systemet.

James Stavropoulos, Global Lead – Network Development Operations – Google

James Stavropoulos berättade hur Pega hjälper dem att identifiera fel i Googles system. Anledningen till varför man väljer att köpa ett system från en extern part är att man vill fokusera på kärnverksamheten och köpa tjänster från partners som har de bästa systemen.

Man har kopplat ihop Pega med Google Cloud så att man alltid har kontroll på eventuella fel som kan dyka upp i systemen och få en felrapport så att man kan åtgärda dem så snart som möjligt. 

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>