Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

BuzzFeed har problem med att betala sina räkningar – omorganiserar

BuzzFeed som inte så för länge sedan hyllades som en innovativ nyhetssajt och som simmade mot strömmen har fått problem.

Att få in annonspengar är inte längre lika lätt så därför är man nu tvungen att omorganisera på annonssälj.

Bland annat får nu 20 personer lämna föreaget och man stänger även kontoren i Frankrike. Men enligt ryktet tänker BuzzFeed anställa ytterligare 45 som kommer ha nya roller.

“BuzzFeed is taking steps to further strengthen its advertising team and support its diversifying revenue mix, including opening more than 45 new positions across creative, programmatic, business development, and other growth areas,” kommenterar BuzzFeed om sina nedskärningar.

BuzzFeed som haft en gyllene tid fick redan i november göra sig av med 100 anställda för att effektivisera annonssälj och annat sälj.

Trots att man nu stänger ned i Frankrike finns det en säljstyrka i England, men även den har kapats med en tredjedel.

Det är tuffa tider för tidningsvärlden, oavsett format och kanal. Facebook och Google äter upp alla annonspengar samtidigt som det blir allt svårare för annonsdrivna sajter att påvisa sin effektivitet att nå ut till konsumenterna.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>