Keymetrics

BuzzFeed har problem med att betala sina räkningar – omorganiserar

BuzzFeed som inte så för länge sedan hyllades som en innovativ nyhetssajt och som simmade mot strömmen har fått problem.

Att få in annonspengar är inte längre lika lätt så därför är man nu tvungen att omorganisera på annonssälj.

Bland annat får nu 20 personer lämna föreaget och man stänger även kontoren i Frankrike. Men enligt ryktet tänker BuzzFeed anställa ytterligare 45 som kommer ha nya roller.

“BuzzFeed is taking steps to further strengthen its advertising team and support its diversifying revenue mix, including opening more than 45 new positions across creative, programmatic, business development, and other growth areas,” kommenterar BuzzFeed om sina nedskärningar.

BuzzFeed som haft en gyllene tid fick redan i november göra sig av med 100 anställda för att effektivisera annonssälj och annat sälj.

Trots att man nu stänger ned i Frankrike finns det en säljstyrka i England, men även den har kapats med en tredjedel.

Det är tuffa tider för tidningsvärlden, oavsett format och kanal. Facebook och Google äter upp alla annonspengar samtidigt som det blir allt svårare för annonsdrivna sajter att påvisa sin effektivitet att nå ut till konsumenterna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Effektiv marknadsföring med liten budget