Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Tonåring från Uruguay hittade säkerhetsbug hos Google

Ezequiel Pereira hittade en säkerhetsbug hos Google som gav honom drygt 300 tusen kronor (36 000 dollar). Detta var den femte buggen som Ezequiel Pereira lämnade in till Googles bug bounty program. Den var även den mest värdefulla.

Ezequiel Pereira fick sin första dator vid 10 års ålder och har programmerat sedan 11 års ålder. Han har tillbringat år av undervisning i olika programmeringsspråk och han har deltagit i flera kodtävlingar, inklusive en som gav honom en resa till Googles huvudkontor i Kalifornien.

Hans intresse för buggjakt började redan när han var ung. Han sa att han snabbt hittade en bugg som gav honom 500 dollar och han har fortsatt sedan dess.

Pereira hittade felet tidigare i år och rapporterade det till Google. Han fick nyligen nyligen diskutera felet med Google om hur han fann det när de bekräftade att han hade löst deras problem.

I juni i fjol upptäckte Pereira ett fel gav tjänade honom 10 000 dollar och han använde en del av pengarna för att söka stipendier till amerikanska universitet. Ingen av skolorna ville dock acceptera honom, så han studerar för närvarande datateknik i sin hemstad Montevideo. Han är hoppfull att han kommer att kunna använda sina inkomster för att finansiera sin utbildning, eftersom han hoppas att en dag kunna ta en magisterexamen i datasäkerhet.

Pereira har bara skickat in buggar till Googles bug-bounty-program, men många andra teknikföretag och de inom sociala medier som Facebook erbjuder liknande belöningar för att man upptäcker och rapporterar buggar. Företagen erbjuder monetära belöningar för att uppmuntra hackare att rapportera fel hellre än att de säljer dem till kriminella nätverk.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>